Laga hastighetsmätare till Mustang Mamba

Fråga: Hej. Jag sitter med en hastighetsmätare till Mustang Mamba som inte fungerar – ej heller odometern. Går de att laga? I så fall – hur öppnar jag den? Jag fattar att den kromade ringen ska bort, men hur?

Rogga

 

Svar: Hastighetsmätare av denna typ har två separata drivsystem. Det som får visaren att visa aktuell fart är en kontaktlös överföring mellan drivningen (vajern) och visare. Här är det magnetism och virvelströmmar som drar runt visaren och en noga avvägd spiralfjäder som fungerar som ”motvikt”. Om visaren inte rör sig trots att man vrider runt mätarens inkommande axel så behöver det inte betyda att det är ett allvarligt fel eftersom den magnetiska kraften är så svag att det inte behövs mycket för att visaren ska stå still. Det kan räcka med lite oxid.

Vägmätaren däremot drivs av en kuggväxel från den inkommande axeln och om den inte rör sig så kan det vara allvarligare eftersom kugghjul överför all kraft som tillförs dem – tills de går sönder om krafterna blir för stora. Tänk på att de flesta hastighetsmätare ska dras runt åt samma håll som visaren rör sig när man kör. Mätaren tar ingen skada av att köras åt fel håll, men visaren kommer ju inte att ge något utslag. I vissa VDO-mätare så kan nålen (av plast) böja sig uppåt av värmen från solljuset så att den till slut tar i glaset och fastnar. Då får man värma nålen försiktigt med en varmluftspistol och böja ner den.

För att få isär de flesta hastighetsmätare av denna typ måste kromsargen bändas ut så att den, och glaset, kan tas bort. I korthet så går det till så att man klipper till en plåtremsa med en tjocklek på ca 1 mm och med en bredd på 10 – 15 mm. Längden på remsan ska vara lika stor som omkretsen på kromsargen – minus någon millimeter. Remsan lägger man runt sargen och sedan trär man på en slangklämma utanpå remsan och drar åt klämman så att remsan ligger tajt mot kromsargen, varvet runt. Remsans uppgift är att skydda sargen från skador då en slangklämma inte är särskilt slät på insidan.

Sedan får man ta en liten skruvmejsel eller liknande verktyg och bända upp kanten på kromsargen från baksidan. Här får man ta det lite försiktigt och inte bryta ut sargens kant helt utan bara lite i taget så att den inte sträcks eller spricker. Man får alltså går runt flera varv och bända och bryta lite på varje punkt. I boken Stora renoveringsboken finns en utförlig beskrivning på hur man öppnar (och sätter ihop, t.ex. riktar sargen) en mätare.

Jim Lundberg

Laga hastighetsmätare till Mustang Mamba
Kromsargens inre kant bänder man ut med en skruvmejsel, men ta lite i taget och går runt flera varv så att sargen inte spricker eller sträcks.
Rulla till toppen