Motoreffekt i Norsjö Shopper

Den första Shoppern kom 1961 och hette först "Partner". Motorn var en tvåväxlad fartvindskyld Husqvarna "Äggmotor" med manuell växellåda. Effekten var 1 hästkraft

Motoreffekt i Norsjö Shopper

Publicerad

Fråga: Hejsan! Vad gäller Norsjö Shopper har jag läst att de hade en motor (Sachs) med effekten 1,5 hk istället för Husqvarnas 1 hk. Stämmer det och från vilket år blev den standard i Shopper? Var 1,5 hk-motorn alltid utrustad med automatlåda? Denna effektökning med 0,5 hk borde väl ha märkts tydligt mot Shopper utrustad med Husqvarnas 1 hk?

Med vänlig hälsning

Bo i Nora

 

Svar: Den första Shoppern som kom 1961 hade en tvåväxlad Husqvarnamotor med manuell växellåda och en hästkraft. Modellen hette först Partner, men fick snart heta Shopper. Motorn var Husqvarnas så kallade Äggmotor. Namnet Partner gick istället till en öppen trehjuling med två hjul bak och ett fram.

Jag har tyvärr inte heltäckande data för Norsjös produkter, men det verkar som att man hade Husqvarnamotorer fram till cirka 1966 och var det så sent så var det den så kallade Flintamotorn. Enligt Rikspolisstyrelsens uppgifter så hade Norsjö Partner en Husqvarnamotor med elstart och 1,5 hk vilket framgick av att det stod "1,5" i cylinderfoten. Motorn hade treväxlad manuell låda. Förgasaren till Husqvarnamotorn hade en borrning på 12 mm. Exakt när man höjde effekten från 1 till 1,5 hk vet jag tyvärr inte - inte heller hur stor skillnad det gjorde.

Men vissa Shopper hade Sachsmotorer redan 1964 så Sachs- och Husqvarnamotorerna verkar ha funnits parallellt på Norsjös trehjulingar. Sachsmotorn fanns dels som tvåväxlad automat eller med treväxlad manuell låda. Sachsmotorerna hade en membrancylinder (reedventiler) och hade även den 1,5 hk. Eftersom maxeffekten på mopeder på den här tiden var 1 hk så fick Shoppern dispens (dispensnummer 316-710618 enligt Rikspolisstyrelsen).

Så småningom fick Shoppern elstart och backväxel, men där saknar jag tyvärr uppgifter om årtal. I början av 1990-talet lade man ner tillverkningen.

Jim Lundberg

En Shopper från 1964. Vi den här tiden fanns Sjoppern med både fläktkylds Sachsmotor och fläktkyld Husqvarna Flintamotor.

Men exakt när man höjde effekten från 1 till 1,5 hk har jag tyvärr inga uppgifter om.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rostborttagning i ultraljudstvätt?

1 kommentar

duett: Annars finns det stripall pulver som man blandar med vatten och värmer till ca 70 grader och låter detaljerna ligga över natten, dom blir efter avspolning med högtryck plåtrena! Jag tror Jim har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842