Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Fråga: Jag undrar över chassinummer på äldre fordon! Jag har en Opel Kadett från 1975 och en från 1979. Dessa bilar rostade ju en del i golvet och det stansade chassinumret är nästan helt borta. Räcker det med plåten i motorrummet, eller vad gäller på äldre fordon?
Tias
Svar: Vid kontrollbesiktning är det rutin att identifiera och säkerställa fordonets identitet. Det sker bl. a genom att kontrollera fordonets instansade identifieringsnummer/chassinummer överensstämmer med uppgift i vägtrafikregistret. Vissa bilar före 1982, och i princip "alla" före 1970, kan sakna ett av tillverkaren instansat chassinummer och då kan identifiering enbart via tillverkarskylt godkännas.
Om det instansade chassinumret är svårt att utläsa, men fordonets identitet är okej i övrigt, kommer fordonet att underkännas med en så kallad 2x "svåravläst" och det kommer att framgå av besiktningsprotokollet "att fordonet ska genomgå en registreringsbesiktning för åsättande av textkod T16A och placering".
Jag har pratat med Per-Anders Blommefors, Besiktningsansvarig på Bilprovningen och han svarar så här på din fråga:
Min rekommendation till Tias, och andra vars bilar har ett av tillverkaren instansat chassinummer, är att han låter stansa om sitt chassinummer, och då på ett ställe som är mer skyddat mot rost, samt sparar "bevis" för att det är rätt bil. Till exempel att fotografera av det gamla numret och gärna sparar eventuell bortkapad plåt som upptar delar av chassinumret. Sen låter han bilen genomgå en registreringsbesiktning där säkerställs fordonets identitet. Bilprovningen har ett reducerat pris för en registringsbesiktning där enda ändringen är "omstansning" av chassinummer.
Så långt Per-Anders Blommefors. Det räcker med andra ord inte med plåten under huven om du har en bil som haft instansat chassinummer, men att det inte är några större problem att lösa problemet. Ta gärna kontakt med ditt lokala besiktningsorgan och berätta hur det ligger till.
Lycka till
Robert Gustavsson
Kom in i diskussionen
Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Jag har ett släp från 1973, med två Id-skyltar från fabriken. På dessa står samma nummer inslagna som uppges på registreringspappren.
Vid senaste besiktningen i somras skrapade en nitisk besiktningsman fram ramnumret, som fanns instansat i dragbommen, och fann att man hade använt en upp-och-nedvänd 2:a i stället för en 5:a.
Trots att det varit i trafik i snart 50 år och genomgått otaliga besiktningar,blir det körförbud, nyregistrering mm, mm... då numret inte överensstämmer med reg-pappren.
Lite väl byråkratiskt kanske, kan man tycka..
...samtidigt som utländska ligor för ut allt från krockkuddar till hela bilar ur landet...
Känns som att den gubben kunde hålla på med sådant istället för att jaga vanligt folk med åldriga släp.