Lägre ljudnivå på Royal Enfield 350

Royal Enfields ljuddämpare är av genomströmningstyp och är då fylld med ett absorberande material som ska sänka ljudnivån.

Lägre ljudnivå på Royal Enfield 350

Publicerad

Fråga: Hej. Har satt på en ny ljuddämpare från Basmotor på min Royal Enfield 350G men jag tycker den låter för mycket. Finns det något enkelt sätt att få ned ljudet på?

Tomas Bandh

 

Svar: Royal Enfield har en ljuddämpare av genomströmningstyp. Om man tittar i ena änden så ser man rakt igenom den – som ett rör. Skillnaden mot ett rör är att ljuddämparen är fylld med glas- eller stenull samt att röret genom dämparen är perforerat för att tryckpulserna från varje förbränning ska absorberas till en viss del av ullen.

Det man kan göra är att tillverka en insats av samma typ – alltså ett något mindre rör med perforering som man lindat med glas- eller stenull som man stoppar in i dämparens slutrör. Det kan göra skillnad bara med en kortare stump på 15 – 20 centimeter. Men man får inte gå ner i diameter så mycket för då kommer motorn att gå sämre på grund av för högt motstånd. Det finns även viss risk för överhettning.

En lämplig innerdiameter på insatsen kan vara runt 25 mm. Ju längre man gör den desto större innerdiameter behövs så att avgaserna inte hindras för mycket. Kolla med mc-butiker. Det kan finnas färdiga insatser som passar i din ljuddämpare av typen "besiktningsljuddämpare" för customhojar när man kör med raka rör och vill dämpa nivån litet.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

En röd kväll vid Ulva kvarn

1 kommentar

Jim Lundberg: Najs! Och färgbilder! :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842