Svårstartad Yamaha FS1

Svårstartad Yamaha FS1

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har en ett problem som är lite smått irriterande med min Yamaha FS1. Problemet jag har är att den blir lite svår eller nästan omöjlig att starta om man ska försöka att kicka igång den när den blir varm.

Den går väldigt lätt att starta när man styr igång den, men här ligger det lilla momentet av irritation. Denna moped är i nuläget väldigt svår att styra igång mest troligt på grund av dåliga gummit i kopplingskorgen.

Tills dess att jag renoverat korgen så skulle jag vilja ha en moped som går att kicka igång även när den varm så vart kan problemet ligga?

Tack på förhand

Peter Persson

 

Svar: Jag är inte riktigt med på vad som är problemet. Mopeden är svårstartad – är det på grund av att kopplingen slirar så att vevaxeln inte får någon riktig "snurr" när du kickar? Många motorer är ju svårstartade när de är varma på grund av dålig tändspole eller ånglås i förgasaren trots att vevaxeln/kolven rör sig som den ska när man kickar.

Vet inte vad som menas med "gummit i kopplingskorgen", men om det är friktionslamellerna som är dåliga så är det enkelt att byta dem och då borde problemet försvinna. Det finns vissa tvåhjulingar som har ryckutjämnare av gummi i kopplingskorgen (Norton Atlas 750 med flera), men även om detta gummi är dåligt/skadat så går det ändå att kicka igång motorn.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rödqvarna som plötsligt inte vill starta

7 kommentarer

Jim Lundberg: Hej. Tändning och brytaravstånd måste alltid kollas/justeras om man haft bort tändplattan. Brytaravståndet (justeras alltid först) ska vara 0,30 - 0,45 mm och förtändningen ska vara 4,5 mm. Den...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842