Fråga: Jag har en Victoria mopedmotor. Jag skall byta kolv på den. Då ser jag att det sitter en bussning i vevstaken och hålen på bussningen ut emot vevstaken är förskjutna i förhållande mot vevstaken. Ska dom inte ligga i linje med vevstakens hål så att det kommer in smörjning genom dom hålen?
Karl-Ola Karlström
Svar: Hålen i bussningen och hålen i vevstaken ska mycket riktigt stå mitt för varandra så att oljan i bensinen kan hitta in och smörja bussningen och kolvbulten – två av motorns hårdast arbetande delar.
Det händer ibland att bussningen vrider sig i vevstakens hål och det kan bero på att den sitter med för lös passning eller att den någon gång har kärvat mot kolvbulten och tvingats med i rörelsen.
Du bör pressa ur bussningen och i samband med det märker du om den går alldeles för lätt. Om så är fallet bör du montera en ny bussning vilket kräver brotschning efteråt då alla bussningar krymper lite vid inpressningen. Man kan sätta tillbaka en ”lös” bussning om man limmar den med något spaltfyllnadslim, men då måste detta tåla bensin – annars tvättas limmet bort och bussningen lossnar igen.
Om bussningen däremot går trögt när den pressas ut kan den gå att återanvända – förutsatt att den inte är sliten eller skadad i hålet. Spelet mellan bussning och kolvbult ska nästan vara noll (typ 0,02 mm) om motorn ska gå tyst. Många bussningar levereras utan oljehål så de får man borra själv efter inpressning, men före brotschning. För att inte riskera att skada bussningen och bryta av borren bör man stoppa in en stång av mjuk metall i bussningen när man borrar.
Rätt spel efter brotschning har man om kolvbulten går att trycka genom bussningen med ett litet, litet motstånd – så kallad skjutpassning. Om man håller vevstaken så att kolvbulten står vertikalt ska den nätt och jämnt hänga kvar i sitt hål.
Jim Lundberg