Lös bussning i Victoriavevstake

Lös bussning i Victoriavevstake

Publicerad

Fråga: Jag har en Victoria mopedmotor. Jag skall byta kolv på den. Då ser jag att det sitter en bussning i vevstaken och hålen på bussningen ut emot vevstaken är förskjutna i förhållande mot vevstaken. Ska dom inte ligga i linje med vevstakens hål så att det kommer in smörjning genom dom hålen?

Karl-Ola Karlström

 

Svar: Hålen i bussningen och hålen i vevstaken ska mycket riktigt stå mitt för varandra så att oljan i bensinen kan hitta in och smörja bussningen och kolvbulten – två av motorns hårdast arbetande delar.

Det händer ibland att bussningen vrider sig i vevstakens hål och det kan bero på att den sitter med för lös passning eller att den någon gång har kärvat mot kolvbulten och tvingats med i rörelsen.

Du bör pressa ur bussningen och i samband med det märker du om den går alldeles för lätt. Om så är fallet bör du montera en ny bussning vilket kräver brotschning efteråt då alla bussningar krymper lite vid inpressningen. Man kan sätta tillbaka en "lös" bussning om man limmar den med något spaltfyllnadslim, men då måste detta tåla bensin – annars tvättas limmet bort och bussningen lossnar igen.

Om bussningen däremot går trögt när den pressas ut kan den gå att återanvända – förutsatt att den inte är sliten eller skadad i hålet. Spelet mellan bussning och kolvbult ska nästan vara noll (typ 0,02 mm) om motorn ska gå tyst. Många bussningar levereras utan oljehål så de får man borra själv efter inpressning, men före brotschning. För att inte riskera att skada bussningen och bryta av borren bör man stoppa in en stång av mjuk metall i bussningen när man borrar.

Rätt spel efter brotschning har man om kolvbulten går att trycka genom bussningen med ett litet, litet motstånd – så kallad skjutpassning. Om man håller vevstaken så att kolvbulten står vertikalt ska den nätt och jämnt hänga kvar i sitt hål.

Jim Lundberg

När man köper en ny bussning så brukar dessa sakna smörjhålen och dessutom måste de brotschas upp till exakt mått efter montering i vevstaken.

När man borrar smörjhålen stoppar man i en stång av mjuk metall som skyddar både borr och bussning när borren går igenom godset.

Det sista man gör är att brotscha upp bussningen så att kolvbulten löper med skjutpassning i bussningen. Smörj alltid bussningen innan kolven monteras.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Husqvarna Drömbåge som fyrtaktar och ryker

10 kommentarer

Andercz: Det är skillnad på "Silicon" och "Silicon". Jag har haften total infarkt med Permatex, där jag plötsligt lade en rökridå bakom mig, mycket effektivt.. En läckande bensinkran hade...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842