Hur mycket ska kopplingen lyfta på en Puch V3?

Hur mycket ska kopplingen lyfta på en Puch V3?

Publicerad

Fråga: Hur mycket ska kopplingen lyfta på en Puch V3? Kan man mäta höjden på något sätt?

Ulf Rosen

 

Svar: Först och främst måste man se till att geometrin i kopplingsmekanismen är den rätt. Lossa centreringspluggen (grön). Dra kopplingsarmen bakåt med fingrarna tills kopplingsaxelns excenter (röd) rör vid justeringsmuttern (gul). Då ska den flata sidan på excentern ligga 90 grader relativt vevaxeln.

Om så inte är fallet får man tar ur låstråden ur muttern och vrida muttern inåt eller utåt tills den flata sidan ligger rätt. Glöm inte att låsa muttern med tråden efteråt. Nästa steg är att kolla så att kopplingsarmen har en vinkel relativt transmissionskåpans tätningsyta på 58 grader när excentern rör vid justeringsmuttern. I praktiken är det när kopplingsarmen pekar mot första siffran i motornumret.

Om armen inte ligger i rätt position tar man bort spårryttaren som håller armen på kopplingsaxeln. Armen sitter på splines och går därför att flytta runt tills man hamnar rätt. Sista åtgärden är att justera längden på kopplingsvajern så att kopplingsarmen får en frigång på cirka 3 mm.

När allt detta är gjort, eller kontrollerat, är kopplingsmekanismen rätt justerad. Vill man nu mäta hur mycket kopplingen lyfter kan man göra detta genom hålet i för centreringspluggen transmissionskåpan. Antingen med en tumstock eller med djupstickan på ett skjutmått och man mäter då mot axeln som justeringsmuttern sitter på relativt kåpan.

Jag har inget mått att ge dig på hur mycket kopplingen ska lyfta, men förutsatt att excentern inte är väldigt sliten så blir rörelsen vad den blir. Om du har problem med frikopplingen på V3-motorn så kan det bero på skeva lameller eller att korg och lameller fått djupa hack som hindrar lamellerna att röra sig så mycket som krävs för en fullständig frikoppling.

Jim Lundberg

Grön: Centreringsplugg. Gul: Justeringsmutter. Röd: Excenter.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Hur ska magneterna sitta i svänghjulet?

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Jonatan. Vad är det för motor och vad är det för fabrikat på ditt svänghjul?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842