Trög koppling på treväxlad Sachs med handväxel

Trög koppling på treväxlad Sachs med handväxel

Publicerad

Fråga: Jag har fått en Sachs 50/3 handväxel genomgången. Kopplingen ska bland annat ha fått ny packbox och nu går kopplingen väldigt trögt. Han som gjort jobbet tipsa om att motionera kopplingsarmen så jag tog en mejsel och tvinga den fram och tillbaka men kopplingsarmen gick av.

Så jag bytte armen men nu tar den nya armen i handväxelmekanismen. Kan jag monterat kopplingsarmen eller växelmekanismen fel? Är en del brickor och grejer på växelmekanismen och jag misstänker att den sitter för högt men jag får inte till det. Kan det finnas en annan anledning till armen går trögt?

Johnny

 

Svar: Det sitter en o-ring i blocket under en liten plåtring runt axeln till kopplingen. Men att en felaktig o-ring ska få axeln att gå så trögt att kopplingsarmen går av verkar osannolikt. Detta förutsatt att det är axeln i blocket som kärvar. Det kan ju vara något i andra änden av motorn – alltså i själva kopplingen som krånglar.

Men kolla så att tryckstången vid kopplingsarmen inte har åkt för långt till vänster så den låser ut axelns excenter. Att kopplingsarmen tar i växelarmen kan bero på att den förra är stukad. Problemet med Sachs kopplingsarmar är att de verkar vara härdade och därför sköra så att de gärna går rakt av om man försöker böja dem. Kolla på någon annans moped om den armen ligger högre än din.

Jim Lundberg

Kopplings- och växelarm på treväxlad Sachs med handväxel (ej fläktkyld).

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Grattis Sofie

2 kommentarer

rgustavsson: Pannkakstårta kanske?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842