Trög koppling på treväxlad Sachs med handväxel

Fråga: Jag har fått en Sachs 50/3 handväxel genomgången. Kopplingen ska bland annat ha fått ny packbox och nu går kopplingen väldigt trögt. Han som gjort jobbet tipsa om att motionera kopplingsarmen så jag tog en mejsel och tvinga den fram och tillbaka men kopplingsarmen gick av.

Så jag bytte armen men nu tar den nya armen i handväxelmekanismen. Kan jag monterat kopplingsarmen eller växelmekanismen fel? Är en del brickor och grejer på växelmekanismen och jag misstänker att den sitter för högt men jag får inte till det. Kan det finnas en annan anledning till armen går trögt?

Johnny

 

Svar: Det sitter en o-ring i blocket under en liten plåtring runt axeln till kopplingen. Men att en felaktig o-ring ska få axeln att gå så trögt att kopplingsarmen går av verkar osannolikt. Detta förutsatt att det är axeln i blocket som kärvar. Det kan ju vara något i andra änden av motorn – alltså i själva kopplingen som krånglar.

Men kolla så att tryckstången vid kopplingsarmen inte har åkt för långt till vänster så den låser ut axelns excenter. Att kopplingsarmen tar i växelarmen kan bero på att den förra är stukad. Problemet med Sachs kopplingsarmar är att de verkar vara härdade och därför sköra så att de gärna går rakt av om man försöker böja dem. Kolla på någon annans moped om den armen ligger högre än din.

Jim Lundberg

Trög koppling på treväxlad Sachs med handväxel
Kopplings- och växelarm på treväxlad Sachs med handväxel (ej fläktkyld).
Rulla till toppen