Det ryker om generatorn

Det ryker om generatorn

Publicerad

Fråga: Om en likströmsgenerator funkar som motor utan att ge fältlindningen ström och utan att jorda den, men med ström till fältet går "Baklänges" jämfört med rotationsriktningen i bilen – vad kan felet vara? Vid test med lampa är det inga brott eller kortslutningar i ankaret och fältlindningen har varken kortslutning eller avbrott?

När felet uppkom lyste laddningslampan när jag stängde av motorn men inte när tändningen var på och inte när motorn var igång. Efter en kvarts körning rök det ur generatorn. Så inget verkar galet men nu lyser laddningslampan med påslagen tändning och startad motor.

Kurt Nilsson

Uppdaterad med följdfråga:

Hej igen! Det var jag som hade den rykande generatorn. Problemet är löst fast jag inte vet varför. Med nytt laddningsrelä och polarisering genom anslutning av fältlindningen till Bat-anslutningen på reläet laddade den fortfarande inte. Då hade jag roterat ytterhöljet inklusive fältlindningarna ett halvt varv för att få kabelanslutningarna att peka ut ifrån motorn så att dom var åtkomliga utan att ta bort hela generatorn.

Innan jag flyttade tillbaka ytterhöljet provade jag genom att köra generatorn med en borrmaskin och mäta utgående spänning men då ville voltmetern gå baklänges, det vill säga den var plusjordad. efter en ny polarisering som inte hjälpte flyttades ytterhöljet tillbaka och då visade voltmetern utgående spänning och nu laddar den som den ska.Hur är det möjligt?

Kurt Nillson

 

Svar: Det kan hända att restmagnetismen i fältlindningens polskor så att generatorn vill ge ström med fel polaritet. Detta löser man enkelt genom att ett kort ögonblick trycka ihop reläets bakströmskontakter med avstängd motor. Då slår magnetfältet i polskorna om och blir rätt.

Men ditt problem just nu är att det kom rök ur generatorn. Det tyder på att något kan ha tagit skada. Lämna in generatorn (tillsammans med laddningsreläet) till en bilelektriker som får gå igenom allt.

Svar 2: Det är svårt att svara på vad som hänt då vi inte vet om generatorn hör till fordonet och vad det är för fordon respsektive generator eller om delarna överhuvud hör ihop.

Någon som kan svara på vad som hänt med Kurts generator?

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Grattis Sofie

2 kommentarer

rgustavsson: Pannkakstårta kanske?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842