Ocentrerade kedjedrev på Monark Monarped

Bakdrev till Monark Monarped med ILO FP 50-motor.

Ocentrerade kedjedrev på Monark Monarped

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en härlig kedjedriven 24" Monarped med FP-50 motor. Den går finfint, men har ett ocentrerat bakdrev vilket gör att den skuttar fram genom sommaren. Drevet är ju gängat på navet, och jag finner ingen metod att centrera det.

Svårt att mäta, men jag skulle tro att det skiljer en knapp millimeter mellan ena och andra sidan, mätt från axel till botten av kransen. Med det stora bakdrevet gör de mm en hel del på kedjeslacket. Dreven (både fram och bak) är i bra skick, och kedjan är ny.

Har experten något bra knep att få ordning på detta?

/Knut

 

Svar: Antingen har du ett feltillverkat bakdrev eller så har det – eller navet – fått en rejäl "snyting". Drevet är som du säger gängat på navet och då ska det centrera automatiskt då det sitter på plats. En millimeter kan låta lite, men på en drivkedja blir det väldigt ryckigt när man kör.

Kan du avgöra om bakdrevet är skevt? (i sidled) Eller om navet är skadat? Kolla även hjullagret då Monarpeden har tre lager i baknavet med justerbara konor. Det kan vara så "enkelt" att hela navet rör sig excentriskt på grund av ett skadat eller feljusterat lager.

Om du vill mäta exakt på drevet måste det först lossas från navet. Den yttre låsmuttern/ringen är högergängad och lossas då motsols medan själva drevet är vänstergängat (drar åt sig självt när man kör) och lossas medsols.

När drevet är loss mäter man med ett skjutmått från insidan av centrumhålet till flera kuggluckor (mellan varje kugg) på flera ställen, varvet runt. Då ser man om drevet är defekt.

Jim Lundberg

Drevet är gängat så att det dras fast vid körning och ska då lossas åt motsatt håll (=medsols).

En stång av koppar eller mässing sticks in i drevets "ekrar" och så knackar man mot sidan av stången. Om drevet trilska bör man byta ställe så man inte slår mot samma eker hela tiden.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Grattis Sofie

3 kommentarer

Jim Lundberg: Och kanske en hutt boxerbrännvin!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842