Tillverka egen dragkrok

Fråga: Kan man tillverka en dragkrok till en veteranbil och få den godkänd?

Börje

Svar: Ja det får man. Bilprovningens tekniker PA Blommefors ger följande tips: Innan du börjar bygga är det viktigt att tänka att du dimensionerar kontruktionen ordentligt. Du måste även tänka på vilken tillåten släpvagnsvikt bilen har. Vid dimensioneringen av koppling kan det behövas en hållfastighetsberäkning som visar att konstruktionen klara ”önskad” släpvagnsvikt, vid släpvagnsvikt över 1500 kg krävs så kallade förstörande provning. Saknas uppgift om tillåten släpvagnsvikt görs en bedömning av dragets konstruktion, infästning i bilen, bilens lämplighet etc vid besiktningen för fastställande av släpvagnsvikt.

Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO) har tagit fram en bygghandbok för ombyggda och amatörbyggda fordon. I den beskrivs även dragkrokar och ger en del matnyttiga tips.

Så lång PA Blommerfors. Nu skriver du inte vad det är för bil men en sökning på internet kan göra att du hittar rätt krok för din bil. Exempelvis har den engelska firman Watlings krokar till många udda modeller från Daf 33 till Bitter.

Lycka till med kroken

Robert Gustavsson

Länkar: SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation)

Watlings towbars (på engelska)

 

 

Rulla till toppen