Husqvarna Cornette som inte går bra på fullgas

Husqvarna Cornette som inte går bra på fullgas

Publicerad

Fråga: Originalcylinder till Husqvarna Cornette 1960 är Insuget med pluggen i 6 mm i diameter. Med Bing 12 blir diametern på förgasaren dubbelt jämfört med cylindern. Jag har bultat på en opluggad cylinder med diametern 14 mm. Är nu förgasaren med 12 mm inte tillräcklig vid fullgas? Den laggar vid fullgas.

Peter Fahlcrantz

 

Svar: Med ett större insug så ökar luftflödet genom förgasaren och då kan man behöva byta till ett större munstycke. Symtomen du beskriver tyder också på detta då det är huvudmunstycket som arbetar från halv till full gas. Då sker det här med att motorn går sämre när man gasar fullt men piggnar till om man släpper lite på gasen. Har du en trottelnål i din förgasare kan det vara aktuellt att höja den ett hack.

Jim Lundberg

 

Följdfråga från Peter: Jag har ställbart munstycke men öppnar jag mer så taktar motorn. Är det inte en större förgasare jag behöver?

Svar: Det händer visserligen att ställbara munstycken inte ger den önskade blandningen trots att man vrider väldigt lite i taget, men det kan ju vara så att din förgasare inte fixar att ge rätt blandning med den ökade luftgenomströmning som en trimcylinder orsakar. Då kan ju lösningen vara en större förgasare.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad hör svänghjulet till?

5 kommentarer

kedja: Hej. Svänghjulet av mässing är märkt LM/UT1/142/30L6 -->, använder det i min jetcrosser 175cc just nu men det kommer från en äldre 150cc motor. Mitt lättmetallsvänghjul som gick sönder var märkt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842