Utsliten kedja på DBS Hercules?

Så här ser det ut på Tommys DBS. Kedjan är lite vriden på den fria längden mellan fram- och bakdrev.

Utsliten kedja på DBS Hercules?

Publicerad

Fråga: Om kedjan på en moped i detta fall en DBS Hercules är vriden några grader mellan fram och bakdrev, betyder det att kedjan bör bytas? Tyckte vid rengöring och "böjprov " med kedjan demonterad att den var ok. Har bytt framdrev och kedjan löper lätt i övrigt.

Tommy Larsson

 

Svar: Jag har sett detta tidigare, men vet inte varför en del kedjor vrider sig utefter sin längd. Står mopeden på sidostöd så kan lutningen av mopeden spela in. Kolla så att inte svingen är vriden så att bakhjulet lutar i sidled. Undersök bakdrevet så att det inte är snedslitet.

Om du vill veta om kedjan är sliten så kan du mäta detta med en linjal. Då mäter du från centrum av en valfri nit på kedjan och till centrum på den 21:a niten från den första räknat. Kedjan måste vara sträckt under denna mätning. På en helt ny kedja ska detta vara 254 mm och om man går efter vad som gäller för cyklar så bör man byta när detta mått är över 255 mm – det innebär en förlängning på cirka 4 mm för en mopedkedja.

Jim Lundberg

Om man vill mäta hur sliten en 1/2-tumskedja är sträcker man ut den och tar en linjal och mäter från centrum av valfri nit (röd på bilden)...

...till den 21:a niten (röd på bilden) från den första räknat. På en ny kedja ska det vara 254 mm mellan dessa nitar. På trampcyklar brukar man rekommendera att kedjan bör bytas när detta mått uppgår till 255 mm eller mer.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad hör svänghjulet till?

5 kommentarer

kedja: Hej. Svänghjulet av mässing är märkt LM/UT1/142/30L6 -->, använder det i min jetcrosser 175cc just nu men det kommer från en äldre 150cc motor. Mitt lättmetallsvänghjul som gick sönder var märkt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842