Yamaha DT50 MX som är orkeslös i starten

Yamaha DT50 MX som är orkeslös i starten

Publicerad

Fråga: Hej, jag håller på med en Yamaha DT50 MX och blir inte riktigt klok på förgasaren, ägaren innan mig körde med en 5,5 hk cylinder och en Mikuni (kopia) 16mm. Jag har bytt tillbaka till originalcylindern men har bara 16mm förgasaren. Men min förra DT fungerade utmärkt med 16mm förgasare. Mopeden går bra på wot* och mellanregister, men den vill dö och är orkeslös från start, har försökt justera luft/bränsle skruv.

Har jag skruven 1,5 varv ut så dör den direkt när man ska iväg, ställer jag skruven bara ett halvt varv ut så går det köra den men den är lite brölig, eller vad man ska säga. Men jag tycker det känns lite konstigt att skruven behöver vara så långt inskruvad, alla andra moppar jag hålla på med brukar vara 1-3 varv ut. Vad kan vara galet?

Christian

*Wide Open Throttle = full gas

 

Svar: Om det är en luftskruv så arbetar den bara från tomgång och en liten bit upp i registret. Den har också en omvänd funktion: drar man in den blir blandningen fetare och omvänt. Testa med att justera trottelnålen då dennes och luftskruven register överlappar varandra.

Annars kan det vara dags för en rejäl rengöring av förgasaren med exempelvis Bräkleen (bromsrengöring) och renblåsning med tryckluft. Sen är det även så att det knappt finns två förgasare som går exakt lika med exakt samma inställning. Men ett halvvarv från botten känns lite litet.

Om det sitter ett avstämt avgasrör på mopeden så kan den få motorn att gå dåligt tills motorn kommer upp i varv. Samma sak sker med kolvlucka om motorn har ett kolvstyrt insug.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vad hör svänghjulet till?

5 kommentarer

kedja: Hej. Svänghjulet av mässing är märkt LM/UT1/142/30L6 -->, använder det i min jetcrosser 175cc just nu men det kommer från en äldre 150cc motor. Mitt lättmetallsvänghjul som gick sönder var märkt...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842