Har ramlagertappen vridit sig i vevaxeln?

Placeringen av krysskilen i Sachs vevaxel med kugghjulstrans.

Har ramlagertappen vridit sig i vevaxeln?

Publicerad

Fråga: Fick precis morfars gamla moppe, vilken inte har varit igång på 20 år. Den har en tvåväxlad Sachs med kick. Den gick igång, men gick uselt.

Kollade brytaren, den var så nedsliten att det inte gick att få en vettig abriss. Dessutom låg tändningen säkert på 30 grader mer förtändning än vad den skall ha. Bytte brytaren, och då funkade abrissen. Men förtändningen låg fortfarande helt fel.

Plockade väck kilen, och knackade på svänghjulet i en vettig position (så att den nu har lite drygt 2 mm förtändning). Nu går den som den skall. Men jag är ganska säker på att ingen har mekat med moppen, så det är alla gånger rätt svänghjul som sitter på.

Frågan: Kan det vara så att axeltappen för svänghjulet har vridit sig i vevskinkan?

Erik

 

Svar: Äldre Sachsmotorer hade en kedjetransmission mellan vevaxel och koppling och dessa vevaxlar och svänghjul har då en annan placering av krysskilen relativt vevtappen. Vevaxeln roterar ju åt motsatt håll med kedja relativt kugghjul. Sätter man dit ett svänghjul från en motor med kedjetrans på en motor med kugghjulstrans så kommer tändningen att hamna väldigt fel – har för mig att det är runt ett halvvarv.

Ramlagertapparna sitter i vevskivorna med hård presspassning men det händer ibland att tappen vrider sig i skivan så att krysskilen hamnar i fel position även om det är väldigt ovanligt.

Jim Lundberg

Placeringen av krysskilen i Sachs vevaxel med kedjetrans.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842