Har ramlagertappen vridit sig i vevaxeln?

Fråga: Fick precis morfars gamla moppe, vilken inte har varit igång på 20 år. Den har en tvåväxlad Sachs med kick. Den gick igång, men gick uselt.

Kollade brytaren, den var så nedsliten att det inte gick att få en vettig abriss. Dessutom låg tändningen säkert på 30 grader mer förtändning än vad den skall ha. Bytte brytaren, och då funkade abrissen. Men förtändningen låg fortfarande helt fel.

Plockade väck kilen, och knackade på svänghjulet i en vettig position (så att den nu har lite drygt 2 mm förtändning). Nu går den som den skall. Men jag är ganska säker på att ingen har mekat med moppen, så det är alla gånger rätt svänghjul som sitter på.

Frågan: Kan det vara så att axeltappen för svänghjulet har vridit sig i vevskinkan?

Erik

 

Svar: Äldre Sachsmotorer hade en kedjetransmission mellan vevaxel och koppling och dessa vevaxlar och svänghjul har då en annan placering av krysskilen relativt vevtappen. Vevaxeln roterar ju åt motsatt håll med kedja relativt kugghjul. Sätter man dit ett svänghjul från en motor med kedjetrans på en motor med kugghjulstrans så kommer tändningen att hamna väldigt fel – har för mig att det är runt ett halvvarv.

Ramlagertapparna sitter i vevskivorna med hård presspassning men det händer ibland att tappen vrider sig i skivan så att krysskilen hamnar i fel position även om det är väldigt ovanligt.

Jim Lundberg

Har ramlagertappen vridit sig i vevaxeln?
Placeringen av krysskilen i Sachs vevaxel med kedjetrans.
Rulla till toppen