Fredagsfilmen: Motorcykel med sidobåt
4 kommentarer
straighteight: Hade nog varit viktigare med flytväst istället för stövlar....
Instruktion från Monark om hur man demonterar en av deras framgafflar. Bild med bättre upplösning längre ner.
Fråga: Hej. Jag har en motorcykel, en Kärnan från 1952 på 150cc och undrar hur man tar isär framgaffeln så att man kan byta gaffelbälgarna.
Hälsningar
Kim
Svar: Jag är inte säker på vem som tillverkat din framgaffel då Kärnan sålde så kallade dekaltrimmade tvåhjulingar från bland andra Monark. Lägger ut en instruktion tii en av Monarks framgafflar som verkar vara snarlik din,
Ofta är det så att man tar bort de nedre gaffelbenen genom att vrida runt dem tills fjädrarna släpper i sina fästen.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Fredagsfilmen: Motorcykel med sidobåt
4 kommentarer
straighteight: Hade nog varit viktigare med flytväst istället för stövlar....
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Hej,Kim! Jag har en Kärnan J150 från -52 med JB-s 150 cc motor. Mc-n ska få nya gaffelbälgar.Om det finns glapp kan man passa på att byta fiberbussningarna som de nedre gaffelbenen löper i.Finns inte nya bussningar att få tag i så kan man få nya tillverkade i plast på någon mekanisk verkstad. För vidare utbyte av erfarenheter, går det bra att maila mig på:larsikatebo@gmail.com
eller ringa på:0496-51047.
Vänligen,
Lars Lundberg, Lönneberga