Fråga: Jag är läsare av den fina tidningen Classic Motor under många år. Jag har ett problem som jag kanske inte är ensam om och det gäller elektronisk varvräknare till 1960-talsbilar. Jag har två bilar med Smiths varvräknare, en från 1966 och en från 1970. Problemet är att de visar för höga varvtal. Den ena startar inte om man inte först knäpper till på glaset. Är det någon komponent som ger sig med tiden, eller finns det en justerbar potentiometer? Hoppas någon har svar på problemet.
Veteranbils- och veteranmotorcykelägare.
Conny Holm
Svar: Att gamla varvräknare visar fel varv är inte så ovanligt. Det finns flera guider på hur du reparerar och kalibrerar Smiths varvräknare på nätet. Använd sökorden Smiths tachometer calibration eller Smiths rev counter calibration får du upp en rad engelska sidor. Tänk på att det finns flera olika typer och att du kanske måste söka modellspecifikt. Du kan även kontakta firmor som specialiserat sig på instrument, exempelvis Instrument Jige.
Lycka till
Robert Gustavsson
Länkar:
Tekniska tips Smiths varvräknare (exempel – engelska)