Hur justerar man styrlagret?

MCB 1289.

Hur justerar man styrlagret?

Publicerad

Fråga: Dra åt styrlager på MCB 1279-1289. Vilken är den rätta metoden för att ansätta styrlagren på denna framgaffeltyp? Hur hårt behöver toppmuttern dras? Kan en icke åtdragen toppmutter ge upphov till ett glapp vid övre gaffelkronan?

Tack på förhand!

Återfallare

 

Svar: På bilderna nedan visas hur man justerar in ett styrlager. Någon uppgift på åtdragningsmoment har jag tyvärr inte, men den övre (topp-) muttern ska "dras åt rätt så hårt" så att den inte lossar när man kör. Om den inte är ordentligt dragen så kommer styrstammen att röra sig i hålet i gaffelkronan och då kan detta hål mycket riktigt glappa upp. Om så skett kan man svetsa på hålets kant och sedan slipa/borra upp det till ett tajtare mått – eller så får man borra upp hålet ytterligare och tillverka en fyllnadsring som man placerar i hålet.

Jim Lundberg

Börja med att avlasta styrlagret genom att hänga upp mopeden så att framhjulet inte rör vid golvet.

När man justerar ett styrlager kommer avståndet mellan gaffelkronorna att ändra sig och därför lossar man klämskruvarna i underkronan så att gaffelbenen kan röra sig uppåt/nedåt.

För att kunna vrida på den gängade lagerskålen under kronan måste toppmuttern först lossas. En del gafflar har en sexkantig kupolmutter som lossas med en hylsa eller ringnyckel - andra, som på bilden, har en slät mutter med hål för en haknyckel.

Nu kan man justera spelet i lagret genom att vrida på den lettrade lagerskålen. Tänk på att inte sätta an denna för hårt efter som spelet i gängorna gör så att lagerskålen kommer att pressas ner ytterligare när man slutligen drar åt toppmuttern.

När lagret är justerat så kollar man resultatet genom att ta tag i gaffelbenen och rucka gaffeln framåt/bakåt. Glöm inte att dra fast gaffelbenens klämskruvar.

Helst ska inget glapp kännas, men man får inte dra åt så hårt att lagret kärvar. Då kommer lagerskålar och kulor att belastas onödigt hårt och det kan hända att någon lagerskål spricker.

Testa därför att vrida styret till ändlägen och känn efter så att det inte kärvar någonstans. Om det kärvar får man lossa på lagerskålen en aning och testa igen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206