Läsartipset: Arg över ärg - lossa oxiderade skuvar

Bergfast! Runt pinnskruven syns oxiden från insuget av aluminium som har cementerat fast skruven i sitt hål.

Läsartipset: Arg över ärg - lossa oxiderade skuvar

Publicerad

Hej! Har en pinnbult mellan avgasgrenrör (gjutjärn) och insug (aluminium) som har bråkat. Bulten hade ärgat fast totalt i aluminiumet, här skall normalt sett vara ett hål med spel runtom.

Pinnbulten har jag massakrerat lite men man kan gänga om den. Vill inte demontera själva pinnbulten, bara att få aluminiumgodset runtom den att släppa.

Värmde tills skruven glödde, två gånger, och sedan, med hjälp av gummiklubba, så släppte det! Se bifogad bild på de båda delarna. Har gängat om pinnskruven och den verkar OK. Det var väldigt mycket vit oxid i hålet!

Motorn det gäller är en Mercedes M123 2,5L 6-cyl, som jag är i begrepp att montera i min W123 kombi.

Mvh

Fredrik Larsson, Hofterup

 

Tack för tipset Fredrik! När en metall oxiderar så kan oxiden "cementera" ihop delarna om det är små spalter runt dem som mellan kolv och cylinder eller som i ditt fall – mellan hålet och pinnskruven. Oxiden från en metall har större volym än metallen den bildas från och det är därför som delar kan sitta ihop som om de vore svetsade. Värmen kan bränna upp oxiden så det släpper. Har samma erfarenhet av pinnskruvar som rostat fast i gängorna. Där har en glödgning av skruven fått det att släppa.

Man bör bara tänka på att en glödgad skruv förlorar eventuell härdning så är det en topplocksbult – eller värre – en skruv till ett bromsok som man glödgat ska skruven kasseras när den väl kommit loss. Annars kan den brista med allt vad det innebär då dessa skruvar är högt belastade.

Jim Lundberg

Efter glödgning av skruven gav oxiden upp och släppte taget efter lite övertalning med en gummiklubba.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kärvande växelförare i JB 150 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206