Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Bergfast! Runt pinnskruven syns oxiden från insuget av aluminium som har cementerat fast skruven i sitt hål.
Hej! Har en pinnbult mellan avgasgrenrör (gjutjärn) och insug (aluminium) som har bråkat. Bulten hade ärgat fast totalt i aluminiumet, här skall normalt sett vara ett hål med spel runtom.
Pinnbulten har jag massakrerat lite men man kan gänga om den. Vill inte demontera själva pinnbulten, bara att få aluminiumgodset runtom den att släppa.
Värmde tills skruven glödde, två gånger, och sedan, med hjälp av gummiklubba, så släppte det! Se bifogad bild på de båda delarna. Har gängat om pinnskruven och den verkar OK. Det var väldigt mycket vit oxid i hålet!
Motorn det gäller är en Mercedes M123 2,5L 6-cyl, som jag är i begrepp att montera i min W123 kombi.
Mvh
Fredrik Larsson, Hofterup
Tack för tipset Fredrik! När en metall oxiderar så kan oxiden "cementera" ihop delarna om det är små spalter runt dem som mellan kolv och cylinder eller som i ditt fall – mellan hålet och pinnskruven. Oxiden från en metall har större volym än metallen den bildas från och det är därför som delar kan sitta ihop som om de vore svetsade. Värmen kan bränna upp oxiden så det släpper. Har samma erfarenhet av pinnskruvar som rostat fast i gängorna. Där har en glödgning av skruven fått det att släppa.
Man bör bara tänka på att en glödgad skruv förlorar eventuell härdning så är det en topplocksbult – eller värre – en skruv till ett bromsok som man glödgat ska skruven kasseras när den väl kommit loss. Annars kan den brista med allt vad det innebär då dessa skruvar är högt belastade.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Hur skall man undvika sådana problem i framtiden? Jag brukar smörja in skruvar och pinnbultar med kopparpasta (alt Al-pasta) men finns det något bättre sätt?
Jag brukar använda Loctites antikärvpasta för marint bruk.
Aluminiumpasta i aluminium och kopparpasta för övrigt - eller Roberts antikärvpasta. På grenrörsmuttrar (avgas = varmt) kan man blanda till en gröt av grafitpulver och rödsprit som man kladdar på gängorna innan man drar på muttern.