Hur klyver man motsträvig ILO Piano?

Fråga: Hej Jim. Min fråga är hur man på ett skonsamt sätt klyver motorblocket på en ILO Piano. Förfarandet beskrivs utförligt i din bok Stora Tvåtaktsboken. Efter att allt som sitter i vägen tagits bort och alla skruvar lossats avslutar du anvisningen med orden ”Lyft nu den översta halvan…”.

I verkligheten sitter vevaxelns lager mycket hårt i stålringarna i ramlagerlägena så det behövs en avsevärd kraft för att skilja blockets två halvor från varandra. Hur gör man detta utan att belasta och riskera att skada vevaxeln?

Sten Hultman

 

Svar: Ramlagren i ILO Pianomotorn kan sitta rätt hårt i sina stålringar i blocket. Om vevaxeln samtidigt går trögt i lagrens innerringar så kan det gå tungt när motorn ska delas. Det skonsammaste sättet är att man trycker in vevaxelns tappar med ett verktyg som på bilden nedan.

Man skruvar då fast en grov (minst 5 mm) plåt i de befintliga hål som finns i blocket. Hålen för kåpan på transmissionssidan och hålen för tändplattan på svänghjulssidan. Här har ILO-motorn en nackdel och det är att den endast har två skruvhål till tändplattan. Dessa är ju klena (M4) så man får dra med känsla så man inte rensa dessa på sina gängor. Därför bör man även utnyttja de två hålen för svänghjulskåpan.

Viktigt är dock att man värmer blocket runt ramlagren från utsidan så att lagren – eller vevaxeln – släpper taget så lätt som möjligt så att belastningen på verktyget och dess infästningar blir så låg som möjligt.

Jim Lundberg

Hur klyver man motsträvig ILO Piano?
På transmissionssidan fäster man verktyget i tre av hålen för kåpan (inringade).
Hur klyver man motsträvig ILO Piano?
Så här kan verktyget se ut. I plåten sitter en fastsvetsad mutter där en skruv trycker mot axelns ände. Hela verktyget fäster man i blocket med de gängade hål som finns där.
Rulla till toppen