Hur klyver man motsträvig ILO Piano?

Om motorn är motsträvig så kan man fästa ett verktyg (bilden längst ner) i de gängade hål som finns i blocket. Här kan man använda hålen för svänghjulskåpan (inringade) samt de för tändplattan.

Hur klyver man motsträvig ILO Piano?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Min fråga är hur man på ett skonsamt sätt klyver motorblocket på en ILO Piano. Förfarandet beskrivs utförligt i din bok Stora Tvåtaktsboken. Efter att allt som sitter i vägen tagits bort och alla skruvar lossats avslutar du anvisningen med orden "Lyft nu den översta halvan...".

I verkligheten sitter vevaxelns lager mycket hårt i stålringarna i ramlagerlägena så det behövs en avsevärd kraft för att skilja blockets två halvor från varandra. Hur gör man detta utan att belasta och riskera att skada vevaxeln?

Sten Hultman

 

Svar: Ramlagren i ILO Pianomotorn kan sitta rätt hårt i sina stålringar i blocket. Om vevaxeln samtidigt går trögt i lagrens innerringar så kan det gå tungt när motorn ska delas. Det skonsammaste sättet är att man trycker in vevaxelns tappar med ett verktyg som på bilden nedan.

Man skruvar då fast en grov (minst 5 mm) plåt i de befintliga hål som finns i blocket. Hålen för kåpan på transmissionssidan och hålen för tändplattan på svänghjulssidan. Här har ILO-motorn en nackdel och det är att den endast har två skruvhål till tändplattan. Dessa är ju klena (M4) så man får dra med känsla så man inte rensa dessa på sina gängor. Därför bör man även utnyttja de två hålen för svänghjulskåpan.

Viktigt är dock att man värmer blocket runt ramlagren från utsidan så att lagren – eller vevaxeln – släpper taget så lätt som möjligt så att belastningen på verktyget och dess infästningar blir så låg som möjligt.

Jim Lundberg

På transmissionssidan fäster man verktyget i tre av hålen för kåpan (inringade).

Så här kan verktyget se ut. I plåten sitter en fastsvetsad mutter där en skruv trycker mot axelns ände. Hela verktyget fäster man i blocket med de gängade hål som finns där.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Annan förtändning på Husqvarna Novolette efter cylinderborrning?

1 kommentar

Erik A: Jag har inte räknat på det, men det måste ju vara så att skillnaden i förtändningen om man mäter den i grader minskar för varje milimeter som man kommer ner ifrån ÖD. Alltså, man behöver vrida...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206