Om motorn är motsträvig så kan man fästa ett verktyg (bilden längst ner) i de gängade hål som finns i blocket. Här kan man använda hålen för svänghjulskåpan (inringade) samt de för tändplattan.
Hur klyver man motsträvig ILO Piano?
Publicerad 2021-01-11 18:11
Fråga: Hej Jim. Min fråga är hur man på ett skonsamt sätt klyver motorblocket på en ILO Piano. Förfarandet beskrivs utförligt i din bok Stora Tvåtaktsboken. Efter att allt som sitter i vägen tagits bort och alla skruvar lossats avslutar du anvisningen med orden "Lyft nu den översta halvan...".
I verkligheten sitter vevaxelns lager mycket hårt i stålringarna i ramlagerlägena så det behövs en avsevärd kraft för att skilja blockets två halvor från varandra. Hur gör man detta utan att belasta och riskera att skada vevaxeln?
Sten Hultman
Svar: Ramlagren i ILO Pianomotorn kan sitta rätt hårt i sina stålringar i blocket. Om vevaxeln samtidigt går trögt i lagrens innerringar så kan det gå tungt när motorn ska delas. Det skonsammaste sättet är att man trycker in vevaxelns tappar med ett verktyg som på bilden nedan.
Man skruvar då fast en grov (minst 5 mm) plåt i de befintliga hål som finns i blocket. Hålen för kåpan på transmissionssidan och hålen för tändplattan på svänghjulssidan. Här har ILO-motorn en nackdel och det är att den endast har två skruvhål till tändplattan. Dessa är ju klena (M4) så man får dra med känsla så man inte rensa dessa på sina gängor. Därför bör man även utnyttja de två hålen för svänghjulskåpan.
Viktigt är dock att man värmer blocket runt ramlagren från utsidan så att lagren – eller vevaxeln – släpper taget så lätt som möjligt så att belastningen på verktyget och dess infästningar blir så låg som möjligt.
Jim Lundberg

På transmissionssidan fäster man verktyget i tre av hålen för kåpan (inringade).

Så här kan verktyget se ut. I plåten sitter en fastsvetsad mutter där en skruv trycker mot axelns ände. Hela verktyget fäster man i blocket med de gängade hål som finns där.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Är det inte säkrare att använda de tre hålen för kåpan även på svänghjulssidan? De två M4-gängorna är väl onödigt att riskera.
-
#2
Hej Sten. Använd allihop! Men finns det tre hål för svänghjulskåpan?
-
#3
Jajjamensan, det finns tre hål i den vänstra blockhalvan runt svänghjulet men bara två av dessa används för kåpan. För en avdragare finns det alltså tre användbara hål i samma plan.
-
#4
Ser man på - det var bra! Då kan du låta de klena hålen (M4) för tändplattan vara ifred. Men värm ändå blocket!
Är det inte säkrare att använda de tre hålen för kåpan även på svänghjulssidan? De två M4-gängorna är väl onödigt att riskera.
Hej Sten. Använd allihop! Men finns det tre hål för svänghjulskåpan?
Jajjamensan, det finns tre hål i den vänstra blockhalvan runt svänghjulet men bara två av dessa används för kåpan. För en avdragare finns det alltså tre användbara hål i samma plan.
Ser man på - det var bra! Då kan du låta de klena hålen (M4) för tändplattan vara ifred. Men värm ändå blocket!