Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Fråga: Hej Jim. Jag har för avsikt att byta pinnskruvarna som håller cylinder och topplock på min ILO Piano. Befintliga skruvar är 115 mm långa. De skruvar som erbjuds av olika leverantörer är 110 mm. Är det OK att använda dessa kortare skruvar utan att skruva ner dem i botten på hålen i blocket? Om inte, var hittar man rätt pinnskruvar?
/Sten
Svar: Det är alltid lite riskabelt att minska på antalet gängor i en så mjuk metall som aluminium. Har man otur så blir belastningen så stor på kvarvarande gängor att dessa brister. Kolla med mopedrenovering som har pinnskruvar (till Husqvarna och Yamaha) med måtten M6x116 mm – då har du 1 mm tillgodo! Dra muttrarna korsvis i etapper upp till 1,0 Kgm (10 Nm).
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
eller så köper man en gängstång på en meter av 8,8 kvalitet och kapar till egna?
Tack Jim! Nu är de beställda.
Tack själv!