Hur hårt ska man dra muttern i kopplingen på Puch V3?

Hur hårt ska man dra muttern i kopplingen på Puch V3?

Publicerad

Fråga: Hej! Kopplingsfundering, Puch V3-motor. När man monterar fjäderkorgen, hur hårt ska man dra åt muttern? Om jag drar den "stumt" så blir det ett rätt stort spel mellan dragbulten och låsringen.

Fjädern är inte under minimimått utan klarar minimimåttet med god marginal. Känns samtidigt konstigt om man inte ska dra muttern "stumt"...? Hoppas på lite kloka råd :)

Vänliga hälsningar,

Thomas Wendel

 

Svar: Muttern som håller fjädern/fjäderskålen (och kopplingen) på plats ska dras i botten och med ett moment på 2,3 – 2,5 Kgm (23 – 25 Nm). Lås den gärna med en droppe Loctite. Dragbultens platta sitter nog med lite spel om jag minns rätt. När man drar in kopplingshandtaget så dras dragbulten utåt och den drar ju in sin tur mot låsringen.

En okej fjäder i V3-motorn ska ha en fri längd som inte understiger 18 mm, men oavsett hur lång eller kort fjädern är så hamnar fjäderskålen av plåt i samma läge när muttern är dragen. Det är bara fjädertrycket som kan skilja sig åt.

Viktigt är att det ska sitta en härdad stålbricka med en tjocklek på 1,7 mm närmast stödlagret i blocket – alltså mot axelns låsring. Om brickan saknas hamnar korgen för långt in och kan ta i saker. Dessutom blir det ju fel ute vid dragbulten och kopplingen hamnar 1,7 mm för långt in.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206