Hur hårt ska man dra muttern i kopplingen på Puch V3?

Fråga: Hej! Kopplingsfundering, Puch V3-motor. När man monterar fjäderkorgen, hur hårt ska man dra åt muttern? Om jag drar den ”stumt” så blir det ett rätt stort spel mellan dragbulten och låsringen.

Fjädern är inte under minimimått utan klarar minimimåttet med god marginal. Känns samtidigt konstigt om man inte ska dra muttern ”stumt”…? Hoppas på lite kloka råd 🙂

Vänliga hälsningar,

Thomas Wendel

 

Svar: Muttern som håller fjädern/fjäderskålen (och kopplingen) på plats ska dras i botten och med ett moment på 2,3 – 2,5 Kgm (23 – 25 Nm). Lås den gärna med en droppe Loctite. Dragbultens platta sitter nog med lite spel om jag minns rätt. När man drar in kopplingshandtaget så dras dragbulten utåt och den drar ju in sin tur mot låsringen.

En okej fjäder i V3-motorn ska ha en fri längd som inte understiger 18 mm, men oavsett hur lång eller kort fjädern är så hamnar fjäderskålen av plåt i samma läge när muttern är dragen. Det är bara fjädertrycket som kan skilja sig åt.

Viktigt är att det ska sitta en härdad stålbricka med en tjocklek på 1,7 mm närmast stödlagret i blocket – alltså mot axelns låsring. Om brickan saknas hamnar korgen för långt in och kan ta i saker. Dessutom blir det ju fel ute vid dragbulten och kopplingen hamnar 1,7 mm för långt in.

Jim Lundberg

Rulla till toppen