Någon som sett ring nummer 18 i verkligheten?
Saknas det delar i min Sachsmotor?
Publicerad 2021-01-19 10:40
Fråga: Jag håller på att renovera en Sachs 50/2 från 1962. När jag tittar på en sprängskiss över växellådan ser jag att jag inte har något som kallas fjäderring huvudaxel nr 18 på sprängskissen. Frågan är: behövs den och vad är den till för? Kan inte se var den ska sitta.
Lennart Gustafsson
Svar: Det här låter lite bekant. Men jag har aldrig sett denna låsring/fjäderring (nr 18) i verkligheten. Finns det inget spår i axeln så ska den inte sitta där. Det händer att gamla konstruktioner lever kvar i senare sprängskisser som inte uppdaterats.
Men man blir ju lite nyfiken – är det någon som sett dena ring i någon motor och i så fall – vilken modell?
Jim Lundberg

Den utgående axeln i den tvåväxlade Sachsmotorn. Här finns inget spår för någon ring.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Hej.
Sprängskissen gäller den första tvåväxlade Sachs-motorn från 1953. Dessa motorer hade startdrevet bearbetat direkt på den utgående axeln, vilket innebar att mopeden inte kunde startas genom
att "kicka" igång densamma stillastående.
På dessa motorer ligger ettans drev mot en fläns
bredvid startdrevet och säkrat genom tidigare nämnda fjäderring som ligger i ett svarvat spår
i axeln.
För motorhälsan är fjäderringen oumbärlig om man
vill undvika att lägga i två växlar samtidigt!
Obs! Gäller ej Sachsmotor med kickstart eller
pedalstart med "kick".
Sachs första mopedmotorer visar tydliga likheter
med Sachs 98cc-motorer när det gäller växellådan
och kopplingen.
Framdrevet och vissa delar i växellådan är lika.
Kjell
-
#2
Aha! Tack för info, Kjell!
Hej.
Sprängskissen gäller den första tvåväxlade Sachs-motorn från 1953. Dessa motorer hade startdrevet bearbetat direkt på den utgående axeln, vilket innebar att mopeden inte kunde startas genom
att "kicka" igång densamma stillastående.
På dessa motorer ligger ettans drev mot en fläns
bredvid startdrevet och säkrat genom tidigare nämnda fjäderring som ligger i ett svarvat spår
i axeln.
För motorhälsan är fjäderringen oumbärlig om man
vill undvika att lägga i två växlar samtidigt!
Obs! Gäller ej Sachsmotor med kickstart eller
pedalstart med "kick".
Sachs första mopedmotorer visar tydliga likheter
med Sachs 98cc-motorer när det gäller växellådan
och kopplingen.
Framdrevet och vissa delar i växellådan är lika.
Kjell
Aha! Tack för info, Kjell!