Fråga: Hej Jim. En packbox monteras ju oftast så att ”fjäderringen” vänds mot den sidan där det högsta trycket finns och sidan med text hamnar utåt.
Men i en reparationshandbok för Puch mopedmotorer ser jag i både text och bild att vevaxeltätningarna vänds olika. På tändsystemssidan ska den naturligtvis sitta med fjädern vänd inåt vevhuset. På kopplingssidan ska den däremot monteras med texten inåt vevhuset.
Vad beror detta på?
Mvh
Ronny
Svar: Ska jag vara ärlig så vet jag inte. Jag har gjort försök med packboxar där det visat sig att packboxar generellt tål betydligt högre tryck från den sidan där fjädern sitter (se testet i Classic Motor nummer 8/2016). När jag testade ett antal olika packboxar så monterade jag dem i ett lufttätt hus och använde tryckluft där jag med hjälp av regulatorn gradvis höjde trycket.
Samtliga packboxar klarade av de 8,5 kilo (Bar för dig som anammat SI-systemet) när trycket kom från fjädersidan. Men när jag vände på packboxarna så hände det saker. Några packboxar klarade 8,5 kilo från andra sidan, men dessa var: trycktålig, hade dammläpp eller var dubbelläppad. En vanlig standard enkelläppad packbox i nitril (den du hittar i en mopedmotor) klarade knappt 0,5 till 1 kilo beroende på fabrikat och typ.
Men det är inte bara i Puchmotorer där man hittar ”felvända” packboxar. Samma sak hittar man bland annat i DKW-motorcykelmotorer. Varför de har vänt vissa packboxar som de gjort är för mig ett mysterium. Jag vänder dem åt ”rätt” håll oavsett motor tills någon lägger fram fakta för att de ska vändas åt andra hållet.
Jim Lundberg