Hur ska packboxen vändas?

Packboxar klarar av olika tryck beronde på från vilken sida trycket kommer. Om trycket kommer från den sidan där fjädern och tätningsläppen sitter (A) så hjälper trycket att pressa tätningsläppen hårdare mot axeln så att läppen håller tätt. Om trycket istället kommer från andra hållet (B) så vill trycket lyfta tätningsläppen så att det uppstår ett läckage.

Hur ska packboxen vändas?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. En packbox monteras ju oftast så att "fjäderringen" vänds mot den sidan där det högsta trycket finns och sidan med text hamnar utåt.

Men i en reparationshandbok för Puch mopedmotorer ser jag i både text och bild att vevaxeltätningarna vänds olika. På tändsystemssidan ska den naturligtvis sitta med fjädern vänd inåt vevhuset. På kopplingssidan ska den däremot monteras med texten inåt vevhuset.

Vad beror detta på?

Mvh

Ronny

 

Svar: Ska jag vara ärlig så vet jag inte. Jag har gjort försök med packboxar där det visat sig att packboxar generellt tål betydligt högre tryck från den sidan där fjädern sitter (se testet i Classic Motor nummer 8/2016). När jag testade ett antal olika packboxar så monterade jag dem i ett lufttätt hus och använde tryckluft där jag med hjälp av regulatorn gradvis höjde trycket.

Samtliga packboxar klarade av de 8,5 kilo (Bar för dig som anammat SI-systemet) när trycket kom från fjädersidan. Men när jag vände på packboxarna så hände det saker. Några packboxar klarade 8,5 kilo från andra sidan, men dessa var: trycktålig, hade dammläpp eller var dubbelläppad. En vanlig standard enkelläppad packbox i nitril (den du hittar i en mopedmotor) klarade knappt 0,5 till 1 kilo beroende på fabrikat och typ.

Men det är inte bara i Puchmotorer där man hittar "felvända" packboxar. Samma sak hittar man bland annat i DKW-motorcykelmotorer. Varför de har vänt vissa packboxar som de gjort är för mig ett mysterium. Jag vänder dem åt "rätt" håll oavsett motor tills någon lägger fram fakta för att de ska vändas åt andra hållet.

Jim Lundberg

Så här gick testet till. Packboxarna monterades i en burk med en fast axeltapp. Låsringen hindrar packboxen att flyga ut under testet som går ut på att blåsa in luft i burkens baksida och med en regulator (syns i bakgrunden) öka trycket successivt tills antingen packboxen börjar läcka eller tills kompressorns maxtryck (8,5 kilo i mitt fall) uppnåtts.

Samtliga packboxar i testet klarade 8,5 kilo mot fjädersidan, men vissa klarade bara cirka 0,5 kilo från andra hållet. Dessa var av den typen man hittar i mopedmotorer - enkelläppad av nitrilgummi.

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Skillnad på etanol och metanol

1 kommentar

56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206