Flottör till Husqvarna Novolette

Kontroll av flottörhusets form på Bingförgasare. Ringflottören syns till vänster.

Flottör till Husqvarna Novolette

Publicerad

Fråga: Hej. Jag hjälper min son att renovera och försöker få igång en Husqvarna Novolette (3311), en enpetare från 1955. Efter mycket om och men har vi fått igång den – dock bara en kort stund. Min felsökning har hittat att flottören har små mikrohål som gör att den inte fungerar som den ska.

Jag har nu med ljus och lykta skannat av internet men inte hittat någon återförsäljare som har någon flottör kvar - Har ni några tips på var man kan få tag på en sådan?

Daniel Frigghe

 

Svar: Bingförgasaren på Husqvarna Novolette har en ringflottör och dessa kan ha lite olika utföranden. En del "flyter fritt" i flottörhuset som en livboj medan andra har en gångjärnsfunktion.

Kolla med Rösebäckens Cykel & Motor (semesterstängt till 23 juli) om de har flottören du behöver. Du kan även annonsera gratis i Classic Motors privatannonser. Men man kan ofta laga denna typ av flottörer då de är av mässing och går att löda med en vanlig lödpenna och lödtenn.

Först ska man lokalisera hålet. Man doppar då flottören i ett glas med varmvatten. Då kommer luften i flottören att expandera och då kommer att bubbla ur hålet – precis som när man kollar en punktering på en cykelslang. Man får bara kolla en kort stund för sen kan det vända så att vattnet sugs in i flottören.

Om det finns olja och bensin i flottören så måste detta ut innan lödningen. Då vänder man hålet nedåt och sedan värmer man den med en hårtork och låter den kallna upprepade gånger. Varje gång den värms kommer den expanderande luften att trycka ut bensin och olja. När den kallnar drar den i sig luft och man kan värma igen. Håll på tills den är tom.

Rengör lödstället noga med stålull och löd igen hålet. Arbeta snabbt så att inte flottören värms upp. Svep gärna in den i en våt trasa under lödningen. Blir den för varm kan den expanderande luften på insidan blåsa bort lödtennet. Värmer man ändå mer kan den ramla sönder då den faktiskt är lödd från fabrik i skarvarna. Lägg inte på för mycket tenn då vikten av detta kan få flottören att ligga för djupt ner i bensinen.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206