Banjokopplingar och slangar till oljepumpen på motorcykel

Fråga: Två frågor rörande mc 250 cc twin. De slangar av plast med banjonipplar som för oljan till cylindrarna finns ej nya att köpa ej heller så konstigt på en 50 år gammal maskin Var kan man få tag i slang och nipplar för att ersätta original – alltså tillverka själv? Slangen är ca 4 mm utvändigt o banjonippeln är såvitt jag ser för 1/4-tums bult. Undrar också om det är något större tryck i ledningarna som går direkt till oljepumpen.

Fråga två. Råkade stöta emot kablar när jag skulle justera kabelknippet så att detta ej syntes bakom sidoplåt som täcker batteri. Då säkringen gick stötte jag tydligen emot någon strömförande kabel. Hände två gånger. Motorn startar ej.

Har alla funktioner med ljus, signal, kontrollampa för friväxelläge och gnista från stiften tycks komma bensin på stiften men som sagt cykeln vill ej starta. Vad är felet?

CG

 

Svar: Kolla med Slangservice i Uppsala som inte bara håller på med slang och slangkopplingar utan har en viss inriktning på motorcyklar. När det gäller tryck i slangarna beror detta på om de sitter på pumpens trycksida eller sugsida. Nu vet jag inte om det handlar om en fyrtaktsmotor (trycksmörjning) eller om en tvåtaktare (separatsmörjning) där det skiljer rejält i tryck. Är det toppsmörning av en fyrtaktare så brukar trycket däremot vara relativt lågt även om det handlar om trycksmörjning.

När det gäller det elektriska och startproblemen så måste man mer eller mindre krossa en kabelstam för att kablarna inne i slanghöljet ska bli så mosade att dess koppartrådar kommer fram ur isoleringen och når fram till jord (ramen) eller en intilliggande kabel med samma skada. En så omfattande skada borde synas på slangen runt kablarna.

Däremot är det relativt vanligt att det uppstår kabelbrott i stammen som går från framgaffeln till ramen då denna bockas åt något håll varje gång man vrider på styret. Efter några år och några tusen rörelser så kan alla kardelerna (trådarna) till slut ha gått av utan att det syns på utsidan. Men denna typ kabelbrott leder inte till att säkringen går.

Om man har en förmodad klämskada på en kabelstam bör man dra ur samtliga kablar och undersöka dem. Om kardelerna har gått av så märks detta om man sträcker på kabeln – då dras den synbart ut på det ställe är kardelerna brustit.

Om stiften blir fuktiga innebär detta oftast att gnistan är för klen för att tända bränsleblandningen. Undantaget om förgasarna flödar så att stiften dränks av bensin. Börja med att byta till nya tändstift. Kolla även gnistlängden. Kompressionen i motorn gör att gnistans längd krymper till en tiondel av vad den klarar ute i fria luften. Om gnistan ska klara att hoppa 0,5 – 0,7 mm i motorn ska den klara av att hoppa runt 5 – 7 mm ute i det fria.

Jim Lundberg

Rulla till toppen