Hur byta automatlåda?

Hur byta automatlåda?

Publicerad

Fråga: Om jag ska demontera automatlådan på en Volvo 142 – vad bör jag tänka på och hur gör jag?

Bernt

Svar: Med risk för att låta lite gnällig – första steget är att skaffa en verkstadshandbok. De kostar inte många kronor och är till god hjälp även vid andra reparationer. Du bör även tänka på att ha ett bra ställe att vara på, gärna inomhus och gärna gott om utrymme. Bra verktyg underlättar givetvis och har du möjlighet att använda Volvos specialverktyg underlättar det ännu mer.

I korthet går det till så här, med risk för att jag glömt något och utan att veta om du har rattväljare eller golvväljare på bilen. Lossa röret till lådans oljesticka, lossa avgasröret vid grenröret, och lossa trottelwiren. Hissa upp bilen ordentligt. Använd pallbockar. Tappa ur oljan. Lossa hastighetsmätarwire och kablar och säkra sedan upp motorn, exempelvis med en motorlyft. Lossa kardanaxeln, väljaraxeln och konsolen under oljetråget. Lossa skruvarna till konvertern. Lossa tvärbalken och lätta eventuellt på övriga fästen till avgassystemet, sänk motorn i bakkant. Möjligen måste du även lossa jordkabeln till motorn. Lossa startspärren och sätt en domkraft under lådan. Demontera skruvarna till konvertern, dra sedan lådan bakåt. När är lådan loss och kan sänkas ner. Montering sker i princip i omvänd ordning. Men som sagt börja med att skaffa en verkstadshandbok.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Testa tankgivare

1 kommentar

Bengor: Hej ! Carl Johan: Det är ganska vanligt att det sitter en 5 V spänningsregulator eller liknande, kan vara av bimetall på äldre bilar som skickar ut pulser med ett medelvärde på typ 5 V. detta för...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206