Olja till HMW 50N

Gräsklipparolja SAE 30 (i växellådan ) samt en modern tvåtaktsolja fungerar utmärkt i veteranmopeder.

Olja till HMW 50N

Publicerad

Fråga: Två frågor angående oljor för en HMW 50N-motor:

1) Tydligen ska det vara 1:25 tvåtaktsolja i bensinen, alltså 4%? Just nu är det 2% så bör jag höja andelen olja till 3-4%?

2) Har just nu SAE 30 olja i växellådan, men såg att SAE 20 rekommenderas för 50n och denna oljan börjar ta slut så behöver en ny ändå, ska man då satsa på SAE 30 igen eller SAE 20? Och i så fall vilket märke?

Tilde

 

Svar: 1. HMW-motorn skulle, precis som de flesta tvåtaktare från samma tid, ha 4 procent olja i bensinen för att säkerställa god smörjning av kolv, cylinder och vevaxel. Men med dagens effektiva tvåtaktsoljor går det oftast bra med endast 2 procent. Den svaga punkten är bussningen till kolvbulten som brukar vara den första detaljen som tar stryk av dålig smörjning. Vill du vara säker så fyller du på med tvåtaktsolja till 3 procent.

I praktiken betyder det 1,5 deciliter olja till en 5-liters bensindunk. Har du färdigblandad bensin (exempelvis Aspen 2T) med 2 procent olja så fyller man på med en halv deciliter tvåtaktsolja till 5 liter bensin för varje procent man vill öka på. Använd syntetolja så får du bäst smörjning och renast motor.

2. SAE 20-olja är lite knepigare att hitta i normalstora förpackningar och om du tycker att det fungerar med SAE 30 (säljs som gräsklipparolja) så är det bara att köra på en sådan olja. Fabrikat spelar ingen roll. Det som kan hända om man häller i för tjock olja i en mopedmotor är att kopplingen kan börja tjuvdra – alltså att den inte frikopplar helt när man drar in kopplingshandtaget. Det är inget farligt i sig, men det kan leda till att det blir svårare att hitta friläget när man stannar – särskilt vid kall väderlek.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206