Inget lyse på Monark M 300 med CZ-motor

Inget lyse på Monark M 300 med CZ-motor

Publicerad

Fråga: Hej. Jag har just blivit ägare av en Monark mc 150cc från 1950 med CZ-motor. Cykeln är mycket väl och proffsigt lackerad och renoverad och genom trovärdigt dokument inte gått mer än cirka 100 mil! Den startar och går fint när den fick ny bensin.

Nu till problemet. I original verkar det funnits ett batteri för signal och parkeringsljus, detta är bortmonterat likaså likriktardioden. Belysningen är kopplad direkt från kontakt från svänghjulsspolen till en switch på styret som ska fördela till hel- och halvljus samt baklampa men ingen belysning fungerar.

Går det att göra så och få en bra funktion? Tror inte att jag har någon spänning ut på stiftet. Det sitter två spolar för belysning, kan det vara fel på spolarna?

Mvh Leif

 

Svar: Här ser du vilka delar som ingår samt två varianter på kopplingsschema till Monark M300 som modellen med 150-kubiksmotorn heter. Ljusspolarna går nästan aldrig sönder och om de gör det så beror det oftast på att någon har kört en skruvmejsel i dem och då syns skadorna.

De två ljusspolarna är parallellkopplade i tändsystemet och glödlampan till strålkastaren ska vara på 6 volt och 25 watt. Testa med att koppla in lampan direkt till spolarna utan övriga kablar anslutna och starta motorn. Då ska lampan lysa normalstarkt. Om inte kan det vara en klämdkabel eller liknande i tändplattan.

Likriktaren verkar se annorlunda ut på bägge kopplingsscheman men den går att ersätta med en eller tre (beroende på version) vanliga likriktardioder – exempelvis 1N5400. Batteriet ska vara på 6 volt men någon kapacitet (amperetimmar, Ah) har jag ingen uppgift på. Men välj ett 6-voltsbatteri som passar rent fysiskt i motorcykelns batterihållare så blir det bra.

Jim Lundberg

Uppdatering: Anders Österberg har skickat in tre bilder som syns längst ner.

Tack Anders!

För att förtydliga hur ljusspolarna kopplas samman och hur deras anslutning isoleras. Man kan använda två lager krympslang i stället för det papprör (15,) som satt innerst i original. Förutom det behövs ett par läderbrickor (14.), det går bra med nylonbrickor, samt ett par tunna mässingsbrickor (16. +

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206