Classic Motor Album Moped

I butik 11 november 2019

Mopeder, mopeder, mopeder - nu är det dags för Classic Motors årliga djupdykning i de tvåtaktsdoftande tvåhjulingarnas värld!

För dig som inte är prenumerant: Årets mopedalbum kan nu beställas via Classic Motors webshop


Tidningen innehåller bland annat:
Tomos Sport - bättre än Puch?
Triss i röda Monarker: 50S, 50SS och 80TS
DKW Hummel
Mopedlagen 1952 - det kunde blivit 16-årsgräns
DBS Sport
Monark La Strada
Raketrally i Vännäs
Puch Texas
Kärnan moped
Monarscoot med sidovagn
Zündapp Combinette
Mopeder på marknader
Mopedlagen 1961 - effektbegränsningen togs bort
Mopedmuseet i Hjorted
Monark 1283 - Lyxmonarped byggd av reservdelar
Crescent SM50
Standard American Weekend Cross Trail King
Sparta moped

Visa som tumnaglar Visa som lista

  • Classic Motor 2019-12

    EN Mercedes-Benz 560 SEC med extra allt. Röd dessutom. Lika röd som Volkswagens vassaste Karmann Ghia Typ 34. Bilder ur ett familjealbum på en Heinkels resa från fabriken till Hallstavik i Roslagen. Lastbil i form av Ford från 1947, supersportbilen De Tomasa Pantera från 1973 och en gammal tysk MAF från 1908 är andra modeller som hör fordonshistorien till. Robert och Jim bjuder på mektips. Numrets tvåhjulingar är en beskedlig Kreidler Stilett och en Gus Kuhn-trimmad Norton Commando. Till sist kikar vi närmare på prisbelönta Triumph TR-modeller, bland annat en svensk TR5.

  • Classic Motor 2019-11

    Fri fart och friska fläktar på danska Rømø. Det visar sig att bruksbil, milstolpe och ikon lika gärna kan stavas Opel Rekord, Lancia Appia Pininfarina och Ford V8. En garagerad Renault 18 hittar ut i trafiken igen och en Pontiac Firebird med en DeLorean-sexa mullrar mindre än V8-modellen. En Yamaha AS3 125 från 1971 la grunden till ett livslångt mc-intresse. Livslängden på Volvo 480 blev däremot kort. Vi fyndar delar på veteransmarknaden i hälsingska Lobonäs och Jim skruvar vidare på sin Puch Dakota.

  • Classic Motor 2019-10

    Vilken av bilarna i gröna valet skulle du ta? VW K70 eller BMW 2002 - kulören får du finna dig i! Eller kanske en värdig Wolseley 6/110 är mer i din smak? Den bilen gillades både av gentlemän och konstaplar. Om du har mer bråttom kanske en Chevrolet Corvette 454 eller en Ford Sierra RS Cosworth lockar mer? Om du inte hellre väljer tvåhjuligt förstås. Då kan vi bjuda på en rapport från Mopedernas Woodstock, en finfin Rex-moped och H-D Super Glide FX - med den konstiga bakdelen. Självklart finner du bra gör det själv-tips, Jims mekarhörna och vår späckade annonsmarknad i tidningen!

  • Classic Motor 2019-09

    Vem minns inte Saab 96? För dig som glömt kikar vi på ett exemplar av den sista årsmodellen. Vi rapporterar från motorevenemang som Skruvat & Klart och Midnattssolsrallyt. Stations- eller herrgårdsvagn? Dodge Dart respektive Peugeot 404 från mitten av 1960-talet visar upp sig. En brandbil av märket Tidaholm platsade inte i museet. Fiat Tipo visar sig vara en riktig typ. Tvåhjulingar saknas inte: Puch MC50 Moto-Cross och Honda CB750. Månadens annons på Classic motor marknad är en Morgan 4/4.

  • Classic Motor 2019-08

    Vi stiftar bekantskap med en svensksåld Porsche 1600 Super Speedster i toppskick samt en kraftigt patinerad Volvo PV 544 Sport. Utöver detta allt från postbilen Tjorven och Coca Cola-inspirerade Ford Torino till italienska (och andra) vrålåk som deltog i Mille Miglia och bedagade skönheter i de jämtländska skogarna. Rapport från Classic Motor Ånnaboda rymdes också i detta nummer. För den motorcykelintresserade bjuder vi på en Puch Scrambler. Tips & Trix som vanligt liksom Classic motor marknad. Glömde vi nämna Toyota MR2?

  • Classic Motor 2019-07

    Franska billegendaren Citroën fyller 100 år och vi sätter strålkastaren på DS och 2CV. Riley RME, prins Bertils Corvette, Chrysler New Yorker och en skön Scania ryms även i tidningen. Dessutom rapport från storträffen i Tjolöholm, International Harvesters historia av lätta lastbilar och en Six Days-stukad BMW R51/3. Moped-Revyn, Jims mekarhörna och fler bra skruvartips hittar du också i senaste numret. Och självklart Classic Motor marknad - fyndchans!

  • Classic Motor 2019-06

    Ovanlig som en Volvo 145! När Mustangen fick snabbare look. Den gröne jägaren från Alvis. Glas 1700 - och halva reservdelslagret. Och mycket mer, som: BSA 1936, den äkta Ockelbo-Ferrarin, ruggiga skrotbilar och de bortglömda pionjärerna. Dessutom bra mekartips och Classic Motors marknad att fynda i!

  • Classic Motor 2019-05

    Läcker Ford Consul-kombi byggd hos karossmakaren Abbott, stor svart Ford Thunderbird, Honda S800, Opel Super 6 och en Rolls-Royce Phantom på resan genom öknen. Storsamlarens lågmilade mopeder, Flink-cross och fiffiga ÖWA-hjulet - och så massor av bra tips för garaget, till exempel hur du väcker en bil som har stått still länge. Och tjockt med annonser i Classic Motor marknad förstås!

Prenumerera på Classic Motor

Classic Motor – Om veteranbilar och andra veteranfordon äldre än 20 år.

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Byta bussningar i växellådan på E-Type

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Donald. Jo, men massan i dess små bussningar är så liten så det kan behövas rejäla smällar om man ska slå kåpan i bänken så att de far ut så som man gör med kullager. Dessutom bör man även...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842