Fredagsfilmen: Motorcykel med sidobåt
4 kommentarer
straighteight: Hade nog varit viktigare med flytväst istället för stövlar....
I butik 16 april 2020
Högt i tak: en Triumph TR3 som körs året runt och en Opel Kadett Cabriolet som efter 30 år kanske passerar 100 mil på mätaren. Vi dubblerar med lastbilar, en Ford TT och en Scania LS76, med lite olika prestanda. Vi kliver rätt in i 50-talet och en riktigt röd Chevrolet Bel Air Coupe som var för fin för att exporteras från Nordamerika. Men skam den som ger sig. Tre japanska tvåtaktare visar upp sig på vägen: Honda NS 400 R, Kawasaki S3 400 Mach2 och Yamaha RD 350 YPVS. Enzo Ferrari gillade inte Pegasos skapare Wifredo Ricart. Men världen gillade hans skapelse Thrill. Dessutom möter du de brittiska charmörerna MG Saloon och Ford Anglia. Jim lär dig skilja agnarna från vetet.
EN CHRYSLER CONVERTIBLE COUPE från 1931, kan det vara något? Det har i alla fall såväl grevar och skeppsredare som rörmokare och popstjärnor ansett. Nu är det tidigare "vraket" i ett perfekt skick. VINTERBILEN OPEL P4 från 1937 gör sig bra i snön. Utrustad med en kupévärmare är det en entusiastbil även vintertid. SÖREN SVENNS MG TC från 1947 blev nästan klar innan han gick bort. Nu har hans dotter Lovisa tagit projektet i mål. VÅR FORD TAUNUS rullar vidare och har passerat nålsögat: besiktningen. Framtiden får utvisa vad som behöver åtgärdas härnäst. HOSTAR GRÅLLEN? Kanske kan ett elektroniskt tändsystem råda bot på det. Vi visar hur du gör. MUSTAD FOLKSCOOTER var 70 år före sin tid. Nu är sparkcyklarna däremot eldrivna. Intet nytt under solen alltså. TANDLÄKARSKRÄCK? Inte i en Saab Sonett. En välljudande liten sportvagn. BUICK RIVIERA från 1970, ett veritabelt slagskepp. Unik på många sätt, inte minst i färgsättningen. Men är det original 70-tal så är det. ALPINA är faktiskt ett eget bilmärke även om det är nära förknippat med BMW. Vi kikar på en Alpina B6 3,5 från slutet av 1980-talet. Prestanda i en klass för sig. SIST OCH KANSKE MINST ut är en Heinkel Trojan från början av det glada 60-talet. Inspirerade en pilot till köp. I MOPED-REVYN bjuder vi på en trio Puchmopeder: Dakota, Texas och Guld-Dakota. PROJEKT ZÜNDAPP KS 50 rullar vidare liksom Jims mekarhörna. VIKTIGAST AV ALLT KANSKE: MARKNADEN!
En Lotus Cortina har varit på turné i Europa – med samma förare under de senaste 48 åren. Opel GT ser möjligen ut som en mini-Corvette. Där slutar likheterna. Men frän är den. Med en Terrier går det som en dans att klyva ved. Monte Carlo? Visst skapar det bilder? Det tycker även biltillverkarna. Vi går igenom modellprogrammet. Bröllopsbestyr snabbade på renoveringen av en Chevrolet Master 1934. I Roslagen finns en motorcykelsamling av rang. Citroën som campingbil? Absolut. Evenemang i form av Silverrundan. Gamla nyheter hittar du också liksom handfasta tips och tricks. Projekt Dakota går in i slutfasen. Classic motor marknad – förstås.
Den ljusgröna Amazonen kostade 16 200 kronor ny hösten 1965. 1986 ställdes den undan. Sedan dröjde 42 år innan det var dags för 4 000-milaservicen. Ger man sig ut i skogen visar det sig att man kan hitta både svamp och gamla bilvrak. Svanen och Svalan ger sig ut på vägarna. En Marcos 1800 GT Le Mans missade starten med 50 år. Med en Royal Enfield J2 -51 i garaget behövdes något modernare. Valet föll på en Norton Dominator 88 -54. Modern på riktigt är en Renault 25 V6 Baccara från 1991. Två Scaniabussar ger sig ut på turné i Stockholms skärgård – precis som förr. Och precis som förr hittar du Tips & Trix, Jims mekarhörna och Classic motor marknad även i det här numret. Samt en Buick Super 51.
Folkvagnsextra - och ingen av dem är en bubbla! En Velie 1920, som en gång varit EPA-traktor, visar upp sig i finkostymen. Vi kollar närmare på Opels första framhjulsdrivna Kadetter, Arkley SS och NV Progress. Dessutom fartiga Rajd-skotern, en tripp på minnenas Reims och rapport från mäktiga SEMA-showen i Las Vegas. Jim ger dig koll på kopplingen och så tipsar vi hur du får nytt att se gammalt ut. Låt dig inspireras av objekten till salu på Classic motor marknad. Kanske lurar ett nytt projekt där?
Triumph GT6 – mer än bara en Spitfire med tak. Under huven ruvar en sexa. Cadillac V12, Saab 96 och Sonett samt Tempo Matador. Vi gillar dessutom pilsnerfilm med den rätta rekvisitan. Du träffar Allan och hans missade vinst-Qvarna, får återuppleva minnen från Ånnaboda och se Lotten fräsa fram på en Puch Sport. Missa inte det traditionella julpysslet eller alla förnämliga gör det själv-tips. Självklart hittar du en späckad Classic motor marknad också.
EN Mercedes-Benz 560 SEC med extra allt. Röd dessutom. Lika röd som Volkswagens vassaste Karmann Ghia Typ 34. Bilder ur ett familjealbum på en Heinkels resa från fabriken till Hallstavik i Roslagen. Lastbil i form av Ford från 1947, supersportbilen De Tomasa Pantera från 1973 och en gammal tysk MAF från 1908 är andra modeller som hör fordonshistorien till. Robert och Jim bjuder på mektips. Numrets tvåhjulingar är en beskedlig Kreidler Stilett och en Gus Kuhn-trimmad Norton Commando. Till sist kikar vi närmare på prisbelönta Triumph TR-modeller, bland annat en svensk TR5.
Mopeder, mopeder, mopeder - nu är det dags för Classic Motors årliga djupdykning i de tvåtaktsdoftande tvåhjulingarnas värld!
För dig som inte är prenumerant: Årets mopedalbum kan nu beställas via Classic Motors webshop
Fri fart och friska fläktar på danska Rømø. Det visar sig att bruksbil, milstolpe och ikon lika gärna kan stavas Opel Rekord, Lancia Appia Pininfarina och Ford V8. En garagerad Renault 18 hittar ut i trafiken igen och en Pontiac Firebird med en DeLorean-sexa mullrar mindre än V8-modellen. En Yamaha AS3 125 från 1971 la grunden till ett livslångt mc-intresse. Livslängden på Volvo 480 blev däremot kort. Vi fyndar delar på veteransmarknaden i hälsingska Lobonäs och Jim skruvar vidare på sin Puch Dakota.
Classic Motor – Om veteranbilar och andra veteranfordon äldre än 20 år.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Kom in i diskussionen
Fredagsfilmen: Motorcykel med sidobåt
4 kommentarer
straighteight: Hade nog varit viktigare med flytväst istället för stövlar....
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.