Classic Motor 2021-01

I butik 29 december 2020

VOLVO 142 GL – en bil för finsmakare. Fredrik Ljung hittade sin drömbil, men hade lite bekymmer med solluckan. FIAT 600 blev en omedelbar succé när den presenterades 1955. Ganska snart licenstillverkades den i en rad europeiska länder. VELODROMLOPP och en Mercedes 22/50 från 1913 märks bland det som hänt. Vi har varit på utflykt med Mazda MX-5 Club of Sweden också. PÅ TAL OM MAZDA: Vi kollar på en 929 med upp- och nedfällbara strålkastare, en knappsats som kan göra vem som helst knäpp och lite andra härliga 80-talsdetaljer. MUNKTELLS MOTORVÄLT var ingen liten pjäs. Vi gör en blixtvisit på ett vägbygge i Katrineholm. JULPYSSEL OCH TÄVLINGAR. Vi tipsar om sällskapsspel att ta till under jul- och nyårshelgerna. Gnuggar du geniknölarna lite extra kan du vinna fina priser. FRÅN ETT VINTRIGT Åre kommer en hälsning från förr i tiden då Graf von Zeppelin var på besök. VATTENPOLERING tycks vara det absolut senaste. Vi tar reda på vad det är och varför det är så bra. I HOLLYWOOD VAR PACKARD länge ett fordon att synas i. Nu syns Peter Lagerstedt i sin Packard 120, fast på vägarna runt Gottröra. Gott nog. VI VÄCKER EN FORD TAUNUS med start i detta nummer. Häng med i vår artikelserie där vi följer bilens väg tillbaka till vägen. EN BAKVÄND TRAKTOR, den sista för övrigt, får vi också stifta bekantskap med. Älskad bland annat för sitt parallellänkage. ZÜNDAPP KS 50 var väl en av 70-talelegenderna bland mopeder. Jim tar sig an ett vrak och ska i en artikelserie åstadkomma underverk. Häng med från start. EN INDIAN SCOUT 101 från 1930 har fått nytt liv. Från buskörning i Dalarna till långtidsförvaring i lådor. Nu används den flitigt igen i sitt härligt patinerade skick. SUZUKI M12 S dök upp på den svenska mopedmarknaden på 1960-talet. Det blev ingen storsäljare, men hittade en trogen publik. VOLVO PV36, eller Carioca som den också kallades, är långt ifrån vanlig. Nu finns det en till salu, men det är inget för den räddhågsne. MARKNADEN i övrigt är fylld av intressanta objekt och inspiration. MYCKET NÖJE!

Visa som tumnaglar Visa som lista

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

    DEN VOLVO PV 544 av årsmodell 1965 som var den sista att tillverkas har fått en rejäl uppfräschning. Med en hel del kul tillbehör är den kanske bättre än någonsin. MORRIS MINOR var den första brittiska bilen att tillverkas i fler än en miljon exemplar. Grahams Traveller fungerar utmärkt på vinterväg. SVERIGES LANDSKAPSFORDON ska utses - helst med din hjälp. Nu sätter vi bilen på kartan helt enkelt. CADILLAC CONVERTIBLE COUPE från 1941 är ingen dussinbil. Den här är dessutom utrustad med automatlåda. EN MERCEDES-BENZ 190B från 1960 hann bara rulla i fyra år innan den krockades och ställdes undan. Det har räddat den till eftervärlden. JAGUAR E-TYPE presenterades under bilsalongen i Genève den 15 mars 1961. I dagarna fyller den 60 år - still going strong. HARLEY-DAVIDSON W-SERIES producerades mellan 1932 och 1952. Vi kikar på en grön, inspirerad av en artikel i Classic Motor. SCANIA-VABIS LS75 är varken en småbil eller en leksaksbil. Men de är roliga att renovera. VÅR FORD TAUNUS 17 M glänser som aldrig förr. Nu är den klar för utfärd. EN LOTUS 25/33 R8 FORMULA 1 kan vara den första bilen att införlivas i ett konstmuseums samlingar. I vårt fall är det Moderna Museet i Stockholm som visade vägen. STANDARD AMERICAN WEEKEND CROSS TRAIL KING. Puh. Långt namn på en av 1960-talets häftigaste mopeder. GIVETVIS BJUDER VI som vanligt på gamla nyheter, ett fotografi som berättar, vad vi hört och vad som hänt, liksom en hel del annat som EN ORÖRD NASH PÅ MARKNADEN och mycket annat som du inte visste att du behövde.

  • Classic Motor 2021-03

    EN VW 1300 FRÅN 1966 körd av en kyrkans kvinna. Låter det som ett dåligt säljknep? I det här fallet stämmer det dock. Och den är i ett fantastiskt skick. EUROPAS VARMASTE BIL var i slutet av 1960-talet en Fiat 850 Sport Coupé. För P-O Rossander blev det tredje gången gillt. PEUGEOT QVADRICYCLE var den första bilen i Sverige. Tack vare entusiaster kommer vi snart att veta betydligt mer om den och personerna bakom. HUPMOBILE ELLER A-FORD, det är ju frågan. Lars-Olle Svensson vacklar kring vilken han borde ta sig an härnäst. TILLBAKA TILL FRAMTIDEN med en Ferrari 512S Modulo. Pininfarinas framtidsstudie från 1970-talet se fortfarande futuristisk ut. BENGT KÖPTE SIN REX 1951. De håller fortfarande ihop. Gammal kärlek rostar aldrig. SLÄKTENS SKODA SKA NU SPARAS till eftervärlden – efter 64 år i verkstaden. Häng med på en tidsresa. VI GÖR ETT ÅTERBESÖK hos en helt unik SAAB 99 EM4. Det är några detaljer kvar, sedan ska den ut på vägarna igen. "SVÅRT SÄLLSYNT STUDEBAKER" skulle nog en viss kriminologiprofessor ha kunnat säga. Men en av två i Sverige gör denna Champion Coupe åtminstone halvunik. DEL 3 AV FORD TAUNUS-projektet avhandlar styrningen. Nu går bilen rakt igen. RÄDDA DE GAMLA STRÅLKASTARNA med galler. FRAMTIDEN TRAKTOR ZETOR. Håller den än? Vi hittade en i Jämtland och kollade. VI REPARERAR VÅRT MISSTAG och bjuder på två mekarhörnor: Raka rör och Slutfladdrat på hastighetsmätaren. JIMS ZÜNDAPP KS 50 tar ytterligare ett steg närmare fullbordan. Men det är en bra bit kvar. MONARPEDEN VAR FÖR FIN. Nu tar ägaren nya tag att hitta ett lämpligt bruksfordon. PÅ MARKNADEN HITTAR VI den här gången en – Ford Taunus 17M P3 1961. Känns modellen igen? Gör plats i garaget. GAMLA NYHETER, GARAGE och Hört & Hänt bjuder vi också på såklart.

  • Classic Motor 2021-02

    EN CHRYSLER CONVERTIBLE COUPE från 1931, kan det vara något? Det har i alla fall såväl grevar och skeppsredare som rörmokare och popstjärnor ansett. Nu är det tidigare "vraket" i ett perfekt skick. VINTERBILEN OPEL P4 från 1937 gör sig bra i snön. Utrustad med en kupévärmare är det en entusiastbil även vintertid. SÖREN SVENNS MG TC från 1947 blev nästan klar innan han gick bort. Nu har hans dotter Lovisa tagit projektet i mål. VÅR FORD TAUNUS rullar vidare och har passerat nålsögat: besiktningen. Framtiden får utvisa vad som behöver åtgärdas härnäst. HOSTAR GRÅLLEN? Kanske kan ett elektroniskt tändsystem råda bot på det. Vi visar hur du gör. MUSTAD FOLKSCOOTER var 70 år före sin tid. Nu är sparkcyklarna däremot eldrivna. Intet nytt under solen alltså. TANDLÄKARSKRÄCK? Inte i en Saab Sonett. En välljudande liten sportvagn. BUICK RIVIERA från 1970, ett veritabelt slagskepp. Unik på många sätt, inte minst i färgsättningen. Men är det original 70-tal så är det. ALPINA är faktiskt ett eget bilmärke även om det är nära förknippat med BMW. Vi kikar på en Alpina B6 3,5 från slutet av 1980-talet. Prestanda i en klass för sig. SIST OCH KANSKE MINST ut är en Heinkel Trojan från början av det glada 60-talet. Inspirerade en pilot till köp. I MOPED-REVYN bjuder vi på en trio Puchmopeder: Dakota, Texas och Guld-Dakota. PROJEKT ZÜNDAPP KS 50 rullar vidare liksom Jims mekarhörna. VIKTIGAST AV ALLT KANSKE: MARKNADEN!

  • Classic Motor 2020-12

    DEN SIST TILLVERKADE Volvo P1800 ES såldes till USA. Nu har vagnen med chassinummer 8077 återuppstått efter att ha återbördats till Sverige. EN SVENSKSÅLD PORSCHE 930 med blott 4 700 mil på mätaren som jagats av vägpirater i Nordafrika? Jodå, sådana bilar finns. SÅ MYCKET BÄTTRE blir det inte. Vi kollar närmare på den gröna bussen som artisterna åker i - och som faktiskt har en koppling till Olle Ljungström. URSPRUNGLIGEN BYGGD för att hindra tyskarna i Nordnorge. Senare blev den populär på svenska turistorter i fjällen. Vi pratar om Studebaker Weasel. MAZDA MX-5 eller Miata har fyllt 30. Vi välkomnar världens mest sålda sportbil till veteranbilsutbudet. EN PRÄSTKÖRD ALCYON som fraktades hem från Frankrike i bagaeutrymmet på en personbil bjuder vi också på. MUSSE PIGG fick ge namn åt Fiat 500C som i Italien kom att kallas Topolino. Det här exemplaret används som glassbil. ESTATE LÅTER väl fint och just den här Triumph 2000 Estate är riktigt fin. Byggd för jakt, men duger lika bra för hantverkare som för engagerade klubbrepresentanter. TIPS & TRIX, Jim Mekarhörna, några garagebesök och mopeder bjuder vi också på. PÅ MARKNADEN slår vi ett slag för en Skoda 440. Mycket nöje.

  • Classic Motor 2020-11

    DE SOM KÖPTE NASH skulle få mer än de betalade för. Var det verkligen så? Vi kollar riktigheten i detta påstående. DOLLARGRINET BUICK ROADMASTER med en del sköna tillval. Eller vad sägs om Dynaflowlåda, extraljus och torkare för bakrutan? TVÅ VOLVO PV 444 borde ju ha hunnit många varv runt jorden på knappt 70 år. Icke. Hasses har gått 16 000 mil. Tillsammans. ITALIENSKA TRIKOLOREN är som bekant röd, vit och grön. Christer har en grön Fiat 128 och en röd Fiat 850 Sport Spider. Nu saknas bara en vit. 850 Berlina? EN RIKTIGT RÅ FLAKA från Nymans bjuder vi också på. 98 kubik gjorde den till en arbetshäst både här och där. INGEN VINTER UTAN SKOTER. Var Sinus 440 verkligen så katastrofalt dålig som pressen skrev vid lanseringen? CORONAVIRUSET TILL TROTS har det varit möjligt att beskåda fordon under sommaren, såväl stillastående som i full fart på tävlingsbanor. VI BESÖKER NÜRBURGRING och saknar den sedvanliga folkfesten. TIPS & TRIX, GARAGE och Gamla Nyheter bjuder vi också på, liksom lite entreprenadmaskiner och upplysning i största allmänhet. PÅ MARKNADEN sticker en Cadillac ut lite extra den här gången.

  • Classic Motor 2020-10

    EFTER 46 ÅR I GARAGET fick Anna Bjurenstam nog. Nu är familjeprojektet, en Ford V8 Deluxe Cabriolet, äntligen klart. Nu har hon fått blodad tand och påbörjat renoveringen av en Ford Tudor från 1934. EN AMAZON MED EXTRA ALLT är väl det minsta man kan säga om Staffan Krafts senaste skapelse. Pärlan från 1967 har utrustats med en hel del läckra detaljer och är i ett avundsvärt skick. HUR MÅR DIN VETERANBIL? Säkert alldeles utmärkt, men skulle det råda minsta tvivel: Åk till besiktningen och genomför en veteranbilskontroll. Det är garanterat en bra idé. AUDI COUPÉ GT är den mindre komplicerade lillasystern till Audi quattro. Vi kikar på ett härligt exemplar från 80-talet. EN HUSBIL FRÅN CADILLAC väcker garanterat uppmärksamhet. Särskilt om den är från 1948. Just det här exemplaret har också en intressant svensk anknytning. TVÅ BMW R90/6 från mitten av 70-talet ställdes undan 2003. Nu har de hittat nya hem, inte långt från varandra, och får förhoppningsvis fortsätta rulla på våra vägar ytterligare en tid. ÖSTSTATSBILARNA och Krampan, del 2. Vi fick tillgång till ladan och där står minsann en Moskvitsch och väntar på lite kärlek. PÅ 1970-TALET BJÖD SAAB på 96 och 99. Vi reder ut vad de eventuellt har gemensamt. Vi konstaterar också att olika falla ödets lotter. PROJEKT DAKOTA HAR framgångsrikt gått i mål. Jims E-Type har fått konkurrens. REX COMET BYGGDES av österrikiska KTM, men inte särskilt länge. Josefine har nosat upp ett riktigt fint exemplar. LITE TIPS & TRIX, körjournaler och annat ryms också. Liksom Jims mekarhörna. OCH MARKNADEN FÖRSTÅS. Skynda fynda.

  • Classic Motor 2020-09

    EN FIAT? NEJ, en Pininfarina Spider Azzura från 1985. Avsedd för den amerikanska marknaden, såld ny i Tyskland och sedan några år tillbaka på svenska vägar. Stig Martinsson är nöjd med sin ovanliga pärla. BORTOM ALL RÄDDNING tyckte Karl Erik Hanssons vänner och bekanta. Nu har han botat doktor Atterströms Citroën C6F från 1930. NÄR MIKAEL LINDBERGS VOLVO 164 blivit stulen ett flertal gånger i början av 1980-talet gav han upp och sålde den. Nu har han hittat ett ovanligt välutrustat exemplar som han återskapat till den bil han en gång hade. DET KRÄVDES TRE SUZUKI STINGER för att Anders Knutsson skulle få ihop sin. Men det var det värt. LAGÅRDSFYND kan man väl kalla lokalen där Moskvitsch, Pobjeda och EMW sattes samman under första hälften av 1950-talet. MINI OCH LAMBRETTA är vad den i Sverige boende britten Michael Manning tar sig fram med numera. Till Sverige kom han på en Vespa. PÅ MOPEDFRONTEN kan vi läsa om Yamaha FS1 liksom om hur Jim börjar lägga det stora Dakotapusslet. INTE WOLFSBURG, men Åmål. Där får gamla folkor nytt liv. Vissa av dem förevigas på film. Vi hoppas på fler. DESSUTOM LÄR VI OSS att blästra med soda och byta avgassystem. GIVETVIS HÄLSAR vi på i några garage och får ta del av några körjournaler. MISSA INTE MARKNADEN med en massa bra-att-ha-saker.

Prenumerera på Classic Motor

Classic Motor – Om veteranbilar och andra veteranfordon äldre än 20 år.

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206