Allt du behöver för att hålla motorn vid liv för säsongen

ANNONS. Innehåll från  Moory och inte en artikel från Classic Motors redaktion.

En del motorvård kan du göra själv, medan svårare och mer teknisk vård kan behöva utföras av proffs eller någon i din närhet som är mer kunnig än du.

När det specifikt gäller båtmotorer kan du faktiskt göra det mesta av arbetet själv. Det finns alltid mycket information i instruktionsboken som även beskriver hur du går tillväga och vilken utrustning du ska använda.

Du kan välja om du vill att motorn ska sitta kvar på båten eller om du vill ta av den innan du sätter igång. Om det är en stor och tung motor är det fördelaktigt om den sitter kvar på båten. När det gäller inombordsmotorer kan det vara lite knepigare med service på egen hand, men om du vet vad du gör brukar det inte vara några problem.

Nedanför hittar du en checklista för både inombords- och utombordsmotorer för att du inte ska missa något i dina förberedelser för vinterförvaringen. Följer du dem kommer motorn vara i topptrim när det är dags att ta fram den mot vårkanten. Till exempel Moory har bra tillbehör för din båtmotor om du saknar något inför vinterservicen.

Åtgärder innan du tar upp en inombordsmotor

  1. Du bör alltid varmköra motorn innan du tar upp båten. Gör du det efter måste du tillföra kylvatten till pumpens insug. Du ska aldrig köra motorn utan kylvatten eftersom impellern inte tål när den går torr.
  2. Oljan i motorn behöver pumpas ut med ett oljetråg.
  3. Du bör alltid byta oljefilter efter att du tömt ur den gamla oljan. En del olja kommer att rinna ut när du tar bort filtret, så var beredd på det och torka upp eventuellt oljespill. Ta bort den gamla packningen och rengör ytan ordentligt. Lägg på lite olja på den nya gummipackningen och skruva dit filtret tills det sluter till mot tätytan och dra till lite extra, cirka ett halvt varv.
  4. Nu är det dags att fylla på med den nya oljan men det gäller bara om du har tänkt att använda båten säsongen efter. Om du ska låta den stå är det konserveringsolja som gäller. Du ska fylla på så att oljan når upp till det översta strecket på stickan. Dra igång motorn och låt den gå på tomgång en stund. Kontrollera så att oljenivån är på samma nivå och fyll på vid behov.
  5. När det kommer till bensinmotorer ska du ta loss tändstiften. Häll sedan i lite olja i varje cylinder och dra runt ett par varv. Om din bensinmotor har en fast bränsletank har den säkerligen ett vattenavskiljande filter som ska tömmas. Filterpatronen kan du byta ut eller rengöra.
  6. På dieselmotorer behöver du rengöra bränslesilen och byta ut finfiltret.
  7. Det kan finnas ett frostskydd i färskvattensystemet, så om det finns ska det kontrolleras. Fäst en slang som passar till pumpens sugsida och använd en glykolblandning som du kör igenom ett par gånger. Samla upp blandningen vid avgasutloppet. Sista gången låter du blandningen vara kvar i systemet.

Åtgärder efter att du tar upp båten

  1. När båten är på torra land är det dags att tömma ut oljan ur drev/växelhus. Fyll på med ny olja enligt instruktionerna i manualen. Innan du monterar tillbaka pluggarna ska alla packningar bytas ut. Skulle oljan som du tömmer vara gråaktig är det ett tecken på att det har kommit in vatten i växelhuset. Då bör du kontakta ett proffs som kan åtgärda felet.
  2. Använder du båten i saltvatten ska du alltid spola rent systemet med färskvatten och sedan köra rent systemet med en glykolblandning. Du vill inte att det ska sitta kvar en massa salt i systemet.
  3. Alla batterier behöver bli laddade och polerna ska smörjas in. Du kan om du vill förvara batterierna i båten under vintern, eftersom de är frosttåliga när de är fulladdade.
  4. Ta bort propellern från motorn och se till att smörja på fett på propelleraxeln. Tänk på stöldrisken och förvara gärna propeller, drev och batterier i ett separat låst utrymme.
  5. Sist men inte minst ska du spraya alla metalldelar med rostskyddsolja samt fuktdrivande olja, till exempel 5-56, på elanslutningarna.

Nyttig checklista för utombordsmotorer för alla som utför arbetet själva

Det finns en rad olika utombordsmotorer, den här listan kan du dock använda för alla typer som förekommer. Om du tvivlar på din förmåga ska du inte utföra jobbet själv eftersom det kan bli en dyr historia om något går fel. Anvisningar som finns i instruktionsboken till motorn ska alltid följas till punkt och pricka.

  • Oavsett om du använder motorn i sjö eller i havet ska den spolas av med sötvatten. Tvätta av motorn med en svamp.
  • Varmkör motorn och sätt på en spolmuff på kylvattenintaget. Rengör sedan kylkanalerna med vatten.
  • Spraya konserveringsolja runt luftintaget till motorn.
  • Alla tändstift bör bytas ut innan förvaring.
  • Gammal olja ska du tömma ut från växelhuset. Fyll sedan på med ny olja och byt ut alla packningar till de skruvar som finns.
  • Montera av propellern och kolla så att den inte har några skador eller något som sitter fast i den såsom nät eller fiskelinor. Kleta på fett på axeln innan du sätter tillbaka propellern.
  • Saxpinne ska du alltid byta ut.
  • Byt filter och motorolja om du har en fyrtaktare.
  • Smörjnipplar ska du alltid fetta in.
  • Alla elektriska kontaktytor ska du spraya med kontaktspray eller ha på fett.
  • Det interna bränslefiltret ska du tömma. En del går att byta ut, om så är fallet kan du byta till ett nytt.
  • Om din båt har en fast bränsletank ska du byta ut filter eller rengöra dem.
  • Motorer med en förgasare måste du tömma. Det ska inte vara kvar något bränsle under vintern. Du hittar en avtappningsskruv som du kan använda för att dränera den.
  • Reglagekablar och styrsystem ska du även smörja och när du ändå är i farten kan du kontrollera motorbrunnen.
  • Nu är det bara motorlåset kvar som du ger en ordentlig smörjning.

Ta hand om motorn på din bil inför sommar- och vintersäsong

På bilmotorer finns det en del saker du kan göra för att hålla den i topptrim. Bilen bör lämnas in på service enligt schema. Där går de igenom allt så det du kan göra själv är relativt okomplicerat. Om du inte hittar information i manualen till bilen, går det alltid att få tag på information på nätet.

Bilar av äldre modell som inte längre lämnas in på service ska du alltid byta ut olja och oljefilter på när den gått runt 1 500 mil sedan senaste byte. Du behöver åka till en mack där de har bilhissar eftersom du behöver komma under bilen för att tömma ut oljan. Skruva loss oljeskruven under bilen och töm ut all olja ur motorn i oljetråget. Låt det rinna av ordentligt innan du sätter tillbaka skruven.

När motorn är tömd är det dags att skruva loss oljefiltret. Använd dig av rätt verktyg för att göra det så enkelt som möjligt för dig. Tänk på att det kommer att vara en hel del olja i filtret när du tar av det så att du inte får en massa olja på dig. Skruva dit det nya filtret tillsammans med en ny packning och efterdra med verktyget så att de sitter ordentligt.

Nu kan du hissa ner bilen och fylla på med ny olja. Du hittar information om hur mycket olja motorn tar i manualen till bilen. Fyll på mängden olja som står där men var försiktig så att du inte fyller på för mycket, hellre lite mindre. Tändstift kan du skruva loss och rengöra samt hälla i lite olja i varje cylinder.

Andra saker du kan göra med bilmotorn för att hålla den i topptrim

En ordentlig motortvätt är att föredra ett par gånger om året för att få bort avlagringar och smuts och för att minska brandrisken. Det är dock något många undviker på grund av rädsla för att det ska vara komplicerat, men så är det verkligen inte.

  1. Motorn ska alltid vara sval innan du börjar med rengöringen eftersom produkter som du använder kan annars bränna fast och orsaka skada. Låt bilen stå en bra stund efter användning, gärna minst 60 minuter innan du påbörjar.
  2. Alla känsliga komponenter såsom säkringsbox, fördelarlock och generator ska du täcka för innan du börjar.
  3. Lägg på ett avfettningsmedel men se till så att det är ett medel som passar för motorrummet och följ instruktioner på flaskan. Du kan använda en mjuk borste när du lägger på avfettningsmedlet eftersom du då lättare kommer åt alla ytor.
  4. När avfettningsmedlet har fått verka enligt anvisning på flaskan ska du skölja bort det. Trycket mot kylflänsar och motorn får dock inte vara för stort, så använd inte en högtrycksslang.
  5. Avsluta med ett torka motorutrymmet torrt med mikrofiberduk och använd med fördel tryckluft på ytor som är svåråtkomliga. När du känner dig klar kan du lämna motorhuven öppen en stund för att vara helt säker på att allt är ordentligt torrt.

Motorn på en motorcykel kräver mycket kärlek

Att åka hoj är en de bästa sakerna med vår och sommar efter en lång vinter. Innan du ställer av motorcykeln för säsongen ska du igenom allt och det innebär givetvis även motorn. Är du extra försiktig bör du även gå igenom den under sommaren om du åker mycket.

Olja och oljefilter kan du byta flera gånger under säsongen och det gäller även innan du ställer av hojen för vintern. Det är upp till dig själv att bestämma hur ofta du vill göra det, men om du är rädd om din motorcykel gör du det ofta eftersom motorn på en hoj får utstå höga temperaturer. Vi rekommenderar att du senast gör det när du kört 500 mil.

När du ska byta olja och oljefilter ska motorcykeln stå rakt, det vill säga, den ska inte stå på stödet. Se till så att all olja blir uttömd ordentligt. När du fyller på ny olja kan du kolla oljekontrollfönstret eller använda stickan, det är olika på olika hojar. Du behöver även rengöra luftfiltret regelbundet för bäst prestanda.

Tvätta motorn regelbundet

Eftersom motorn är hjärtat på en motorcykel behöver den regelbundet bli rengjord och få sig en ordentlig tvätt. Men du behöver vara försiktig när du tvättar motorn eftersom det finns en del känsliga delar som är exponerade.

  • Tänk på att motorn har exponerade delar såsom kylflänsar, som kan ta skada om du tvättar dem. Har du möjlighet kan du täcka dem för extra skydd.
  • Du ska aldrig använda någon form av högtryck eller spruta. Använd istället en hink med ljummet/varmt vatten för bästa resultat tillsammans med en svamp och en mjuk borste.
  • Ett koncentrerat bilschampo fungerar utmärkt som rengörande medel.
  • Tvätta motorns utsida med svampen tills du fått bort all smuts. Använd borsten om du inte får bort allt med svampen.
  • Nu är det dags att göra rent kylflänsar, öppningar och andra svåråtkomliga utrymmen med den mjuka borsten. Skölj sedan bort allting med rent vatten.

När du ändå är på gång kan du lika gärna kolla kedjan och justera den vid behov samt kolla bromsarna i samma veva. För att motorn ska fungera behöver du även regelbundet kolla till batteriet och rengöra kontakterna. Ibland kan du till och med behöva byta ut hela batteriet. Se dock till att du köper rätt batteri och byter det på ett korrekt sätt efter anvisning.

En välfungerande motor är A och O på alla fordon och båtar

Vill du ha en bra livslängd på din motor, oavsett vilket fordon det handlar om, behöver du ge den mycket kärlek och verkligen ta hand om den. Det är bättre att vara lite för petig än att du försummar den. I slutändan kan du spara in mycket pengar på att ta hand om motorn.

Om du känner dig minsta osäker när det kommer till underhåll av motorer rent generellt, är det bättre att du lämnar in den hos ett proffs. Du kan även ta hjälp av en kunnig vän eller familjemedlem om du har det i din närhet.

Rulla till toppen