Rapport från Gelleråsen

Torsdag kl 13.00 – Avfärd
Redaktionsbilen Christine (eller Krickelina som Björn säger) har efter långvarig konvalescens behagat bli frisk lagom till Velodromloppet. Självklart ska hon få göra tjänst som transport till Karlskoga. Lämpligt nedtyngd med packning och trycksaker i bagaget ser hon ju riktigt vettig ut. (Annars retar vi oss på att hon står lite för högt på bakfjädrarna).

13.40
Nåja, tjugo i två var allt packat och vi rullade ut från Stockholm.

15.40
Den törstiga kamelen vattnades med 48,51 liter 95 oktan i Eskilstuna.

17.45
Vi anländer till Gelleråsen efter att ha stannat och filmat lite på vägen. (Vi tog med videokameran för att kunna dokumentera resans vedermödor men Christine har (ta i trä) betett sig acceptabelt hela vägen. Normalt brukar vi inte prata om att hon funkar fint – det jinxar oftast till ett nytt fel…)

Vi träffar RHKs ordförande Bruno Rösler. Bruno ser fram emot en rekordhelg och berättar att väderleksprognoserna (som igår såg minst sagt mörka ut) har ljusnat upp betydligt.

En stund senare rullar vi iväg mot hotellet på Loka Brunn. Vi återkommer imorgon vid 11-tiden med en direktrapport från banan.

Fredag 10.43
Strålande sol från en klarblå himmel över Gelleråsen, bäst att smörja in sig ordentligt med solskydd…. Depån sjuder av liv, de flesta teamen har rullat in under natten och morgonen. I sekretariatet är kön lång, det tar tid när fler än 250 team ska registrera sig. Besiktningshallen är öppen och beskitningen pågår. På banan sker testning och tidsträning för fullt.

Vi har precis haft telefonkontakt med P-Å som fått det höga nöjet att ratta redaktionens Renult Dauphine. Han passerade precis Skärholmen. Och väntas till Loka vid femtiden…

Classic Motors utsända rapporterar direkt från Gelleråsen.

Fredag 14.15 – bilder från depån

Batmobil i depån idag – på banan imorgon.

Ford GTD40 rejsar i SPVM Modsport.

Kojor på längden och (kanske) på tvären. Populär racingbil.

En kylarslang lossnade på Christer Nilssons Ginetta. Vatten rann ned i fördelaren så Christer förstod snabbt att något var fel och kunde gå i depå.

Fredag 17.55
Redaktionen tillbaka på Loka Brunn. Efter en lång dag på banan ska vi avsluta dagen med att hålla frilansarkonferens. Utanför fönstret ser vi mängder av Austin-Healeys. Svenska Austin-Healey-klubben håller möte och fyller en specialparkering med ett fyrtiotal bilar.

Lördag 10.35
Återigen skiner solen från en klarblå himmel. På banan är tidsträningen i full gång, racen börjar efter lunch.

Jag och Björn ska om en stund ge oss ut på Classic Motor Velodromrallyt. Första stopp är på torget i Karlskoga. Hoppas Doffen är på humör idag!

Mustang-klubben står uppställda uppe vid restaurangen.

Lördag 18.09
Tillbaka på logementet på Loka efter en fullspäckad dag på racerbanan. Vissa hade till och med turen att få åka med några varv på banan.
– Jätteroligt, det var första gången jag åkte på bana överhuvudtaget, man blir ju supersugen att köra själv, säger Per Melander.

I Velodromrallyt hamnade jag och Björn på den hedersamma översta femtedelen av resultatlistan. Nu är det dags för ytterligare ett konferenspass med frilansarna.

Välfyllt på läktarna under lördagens strålande sol. Foto: Lars-Erik Gustavsson

Söndag 10.55
Idag blir det spektakulär racing på våta banor! Regnet är dock inte riktigt lika hemskt som vi befarade. Kanske anar vi också en liten ljusning vid horisonten.

Söndag 12.05
Regnet har upphört! I alla fall för stunden. På banan pågår sista heatet före lunch med Formel Ford 2000, F3, F2 och Super Vee. Efter lunchuppehållet ser programmet ut som följer (från 13.20):

Heat 6 Historiska Racersportvagnar – allt från 1970-tals Sports 2000 till sportvagnsprototyper från Le Mans.

Heat 7 Förkrigsbilar och Nordisk Special

Heat 8 F3-500cc, Formel Junior, F3-1000cc

Heat 9 CT till 1965 under 1150cc inkl E-bilar. 1000-cupen med DKW, Saab tvåtaktare, NSU Prinz, BMC Cooper, Renault R8 Gordini och Fiat Abarth.

Heat 10 CT till 1965 över 1150cc. BMC Copper 1275, Lotus Cortina, Alfa Romeo, Ford Mustang och Falcon samt Volvo Amazon.

Heat 11 GT/GTS till 1965. Porsche 356, Jaguar E-type, Lotus Elan, Austin-Healey Frogeye med mera.

Heat 12 CT/GT 1966-1981. Trimmade standardvagnar och GT-bilar. Ford Escort och Capri, BMW 2002 och 3.0CSL, Opel Commodore, Porsche 911RSR och Chevrolet Camaro med mera.

Av: Rickard Wolrath

Rapport från Gelleråsen Rapport från Gelleråsen Rapport från Gelleråsen

Rapport från Gelleråsen Rapport från Gelleråsen

Scroll to Top