Volvo LCP: 1983 års framtidsbil

Redan 1979 påbörjades bygget och ramarna var satta till plats för minst två personer, maximalt 700 kilos vikt och en maximal bränsleförbrukning på 0,4 liter per mil.

Fyra år senare, 1983, var den första körbara prototypen klar med en 50-hästars trecylindrig dieselmotor i magnesium. Framhjulsdrift och femväxlad låda, alternativt en elektronisk CVT-låda var andra udda saker liksom kaross delvis av plast och kolfiber. Genom att vända baksätet bakåt blev den också fyrsitsig.

Nu har det gått 30 år sedan den presenterades och alla idéer har inte satts i produktion, men visst är det gott om framhjulsdrivna småbilar med dieselmotorer på våra vägar idag, även från Volvo.

LCP 2000 står numera på Volvos museum i Göteborg.

Volvo LCP: 1983 års framtidsbil
Visst kan man ana några likheter i designen på framtidsbilen Volvo LCP 2000 och produktionsbilen Volvo 480.
Rulla till toppen