Ford Taunus från 1960 får nytt liv

Steve Tell är egentligen tvåhjulsåkare. Och trampare för den delen. Garaget i villan i Huddinge skvallrar om detta. På väggarna finns affischer och foton från Steves tid som enduroåkare på 1960- och 1970-talen och även senare som veteranåkare. Ett gäng cyklar med påhängsmotorer står snyggt uppradade mot ena väggen. När vi står i garaget han och jag kikar en ung grabb i tioårsåldern in:

– Kan du hjälpa mig att pumpa däcken, Steve?

Självklart hjälper han till. Under mitt besök hinner ett par skolbarn till dyka upp med sina problem.

På något äldre dar har Steve börjat serva trampcyklar åt behövande i trakten.

– Det är kul, och så får jag något att göra om dagarna, säger Steve som faktiskt också tävlade på cykel i ungdomen. Från 1955 till 1967 och på landslagsnivå.

Men det var ju hans Taunus det skulle handla om.

– Jag fick nys om den när jag for runt ute på Ekerö. Det var en tjej som skulle sälja en fastighet och den här ”gamla bilen” stod i vägen. Ja, jag hann köpa den innan den annonserades ut, tack och lov, berättar Steve.

– När vi gjorde upp affären frågade jag om det fanns någon startnyckel till Taunusen. Nej, det kände hon inte till. En kompis tipsade om att det nog skulle gå att göra en ny nyckel hos en låssmed ganska enkelt. När jag fått hem bilen och lyfte ur golvmattorna låg nyckeln under den vid förarsätet!

Ford Taunus från 1960 får nytt liv
Håll till höger Steve. Första ägarinnan körde Taunusen vid högertrafikomläggningen 1967.
Ford Taunus från 1960 får nytt liv
Baksätet. Har någon verkligen suttit här? I bakrutan ligger en tidning från 1976!
Ford Taunus från 1960 får nytt liv
Bilfirman Harald Jönsson i Halmstad sålde Taunusen 1960.

Första ägare till Taunusen var en dam i Halmstad, hon ägde den från 1960 till den 23 september 1975. En Dagens Nyheter från 1976 ligger på hatthyllan.

– Den låg där när jag hittade bilen. Hammarby-märkena i bakfönstret fanns också, vilket är tur då jag är Hammarbyare, ler Steve.

Damen tog väl hand om sin Ford, Steve har hennes körjournaler och till och med bensinkvittona från hennes tankningar.

– Man ser att hon lät pyssla om den på verkstad, all service är gjord. Sedan körde hon inte så mycket.

1975 hamnade Taunusen i Stockholmstrakten hos dess andre ägare. En stolt far köpte bilen till sin son som nyss tagit körkort.

– Vad jag fått fram var sonen inte nöjd med ett få en 15 år gammal bil, han skämdes helt enkelt. Så den ställdes undan i garaget där jag hittade den 2010.

I och med fyndskicket ville Steve inte överrenovera den som han säger. Kan vara klokt, i vissa delar av Europa i veteransammanhang värderas originalbilar högre än fint renoverade fordon. De så kallade överlevarna har en speciell charm, ett skick som är alldeles unikt för just det exemplaret.

– Jag började med en 10 000-milaservice kan man väl kalla det. Det blev byte av tändstift, tändkablar, oljebyte, nya däck med mera. Bromsarna hade jag isär och blåste rent rören, pumpade ut olja med en fettspruta till och med, berättar Steve.

Ford Taunus från 1960 får nytt liv
Steve har bytt vev- och ramlager i motorn. Ventilerna slipades in, men ventilsätena var så fina att de inte behövde fräsas.
Ford Taunus från 1960 får nytt liv
Lukten av nygammal bil. Framsätets tyg hade tyvärr gett upp och byttes ut.
Ford Taunus från 1960 får nytt liv
Bilen har fått några smärre lackförbättringar. Steve ville inte överrenovera en bil i så fint originalskick.

I övrigt tvättade han och polerade den ”övergivna” bilen. Några små lackbättringar blev det också. I juni 2011 besiktigades Taunusen – utan anmärkning.

Sedan dess har framsätet blivit omklätt, det tunna, tunna tyget hade gett upp efter mer än 50 år.

– Helst hade jag undvikit det, men jag var tvungen, påpekar Steve.

I övrigt har han eftersom även förbättrat bilen mekaniskt. I vintras bytte han ram- och vevlager samt slipade ventilerna.

– Behövde inte fräsa, de var så täta och fina.

Däremot fick han fixa nya bussningar till hjälpstyrarmarna.

– De är ju av plast, så de var helt pulveriserade och ratten var rejält glapp. Ersattes av armerad slang med några brickor som tryckte ihop det hela, en bit slang för 24 kronor…

Han har haft problem med ett litet oljeläckage också. Det är en tätning på axeln mot svänghjulet som krånglar.

– Tätningen är av lindat asbetsmaterial, enligt kännare ska den oljas i tre veckor innan montering. Tror inte jag gjorde det, kanske därför det läcker lite, berättar Steve som gick på Yrkesskola åren 1955 till 1960.

– Ja, tur var det. Att hålla på med Taunusen känns bekant, det var ju precis det här man lärde sig.

För att kunna använda bilen och inte vara nervös har Steve låtit underredsbehandla den.

– Det lät jag ett proffs göra. Och han var så imponerad av skicket på den över 50 år gamla bilen att han slog av på priset, skrattar Steve.    

Ford Taunus från 1960 får nytt liv
Fenor på europeiskt vis.
Ford Taunus från 1960 får nytt liv
Förra ägaren skämdes över bilen som blev stående i ett garage – länge!
Scroll to Top