ANA-utställning i Nyköping

Automobilsällskapet i Nyköping har haft vinterutställningar i Gallerian två gånger tidigare och i vinter ska man ha en riktigt speciell utställning då den kommer att belysa bilar från ANA-epoken.

Utställningen öppnar högtidligt nu på lördag den 11 oktober klockan 11.00 då Generalsekreteraren i Motorhistoriska Riksförbundet, Jan Tägt, klipper bandet till utställningen som skall pågå i Gallerian i köpcentrat Pål Jungs Hage under hela vintern.

Kort ANA-historik:

ANA (Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabrik) startade som ett dotterbolag till NK:s Verkstäder i Nyköping år 1937. Då hade NK:s möbeltillverkning drabbats hårt av konkurrens på världsmarknaden av nya producentländer och ledningen såg sig om efter nya verksamhetsmöjligheter.
Bilindustrin var på frammarsch och kontakter togs med bland andra Chrysler i USA som ville förstärka sin organisation i Sverige. Detta ledde fram till att ANA bildades och att avtal skrevs om sammansättning av Plymouth, De Soto och Fargo i nyköpingsfabriken.

Man ville emellertid också kunna erbjuda en mindre och billigare bil vilket resulterade i avtal med den tjeckoslovakiska biltillverkaren Skoda. Både Plymouth och Skoda började säljas 1937/38 från Nyköping.

Sedan kom Andra Världskriget och ANA fick liksom alla företag på den tiden leveransproblem. På allehanda sätt hankade man sig emellertid fram genom krigsåren och från 1946 sågs ett stort antal bilmärken passera revy via ANA: Engelska Flying Standard, Triumph och Vanguard samt i begränsat antal Aston Martin och Lagonda, franska Simca (varav en modell byggdes i 10 000 exemplar i Nyköping), tyska Goliath, italienska Alfa-Romeo, amerikanska Chrysler och Dodge.

Ett lyckokast blev satsningen på traktorer och det var ANA som importerade Grålletraktorerna från Ferguson i England. Mellan 1947 och 1956 såldes 33 000 Grållar (varav ca 28 000 sägs vara i drift fortfarande). Även motorcyklar (tjeckiska Jawa) och flygplan (amerikanska Piper) såldes via ANA.

Allehanda numera avsomnade fordonstillverkare har också figurerat i ANA:s försäljningsprogram – vem kommer ihåg märken som Scammel, Büssing, Magirus Deutz, AEC, Maudsley?

1960 köptes ANA upp av Saab och Saab-ANA bildades och därmed blev Saab det dominerande bilmärket i Nyköping. Simcaagenturen släpptes men man fortsatte att importera Chryslerbilar (framförallt Valiant polisbilar som det såldes 1200 stycken av till Rikspolisstyrelsen). När Chrysler i sin tur köpte engelska Rooteskoncernen fick Saab-ANA tillgång till de engelska bilmärkena Hillman och Sunbeam under några år på 1960-talet. Fergusonimporten fortsatte i stor skala.

Länk: Automobilsällskapet i Nyköping

ANA-utställning i Nyköping

På Vinterutställningen har Automobilsällskapet samlat följande fordon:

Skoda Roadster 1937 – en av de allra första som kom till Sverige för utvärdering inför den kommande importagenturen.

Plymouth Touring 1938 – en bil som trots sin ålder är i originalskick efter att endast ha haft två ägare sedan ny.

Triumph Mayflower 1953 – den kantiga Rolls-Royce-kopian som var avsedd för amerikanska marknaden, men aldrig slog där och därför kom att sammansättas på marknader runt om i världen.

Standard 8 kom 1954 som ett billigare alternativ till storsäljaren Standard Vanguard.

Triumph TR2 som var standardkoncernens svar på MG:s sportvagnar (bilden ovan).

Jawa 350 som såldes 1946 – 1955 i cirka 7000 exemplar.

Simca Aronde byggdes i 10 000 exemplar på nyköpingsfabriken – det här är den sista modellen.

Dodge Lancer 1965 – en lyxigare variant av Plymouth Valiant.

Plymouth Valiant Polisbil 1974 – mellan 1965 och 1974 levererade ANA 1200 polisvalianter till Rikspolisstyrelsen, det här är den sista.

Saabavdelningen innehåller en Saab 95 herrgårdsvagn från 1964 och en Saab 96 från 1963 vilka får representera Saabs övertagande 1960. Dessutom visar vi en av de första 99:orna från 1969 och en av de sista från 1983.

Scroll to Top