Citroën för öknen

För att klara av riktigt tuffa förhållanden, exempelvis i de franska kolonierna, byggde Citroën en specialvariant av sin 2CV. Förutom standardmotorn placerades ytterligare en motor i aktern och för att inte minska räckvidden fick den även dubbla bensintankar.

Detta exemplar kommer att auktioneras ut av Classic Car auctions i april. Bilen såldes ny till en engelsk antropolog i Nigeria 1965. Det självklara valet skulle varit en Land Rover, men då de myndigheterna körde detta märke valdes istället Citroën för att komma närmare lokalbefolkningen.

När Biafrakriget bröt ut 1967 körde antropologen bilen hem till England för egen maskin, vilket bland annat innebar att han fick köra tvärs igenom Sahara.

Två är senare återvände han samma väg och efter ytterligare ett par år såldes bilen. När den första ägaren återkom till Nigeria 1980 hittade han sin bil igen, i stort sett okörd sedan han sålt den. Bilen skeppades hem till England och har sedan dess genomgått en renovering.

När bilen säljs medföljer originaldokumenten från Nigeria, en samling bilder från resorna och den främre originalmotorn som tidigare bytts ut.

Citroën för öknen
Dubbla motorer kräver dubbla startnycklar. Bilen körs vanligen endast med den främre motorn.
Scroll to Top