Midnattssolsrallyt: Spänningen ökar

Ledande Per Göthberg i Klass 13 fick växellådsproblem på sin Porsche 911, och fick bryta. Det öppnade upp för Mats Jonsson i Klass 23 som därmed körde snabbast med sin fyrhjulsdrivna Mazda 323. Daniel Wall, MSK Kvarnvingarna, i Volvo 240, Klass 17, svarade och körde ännu fortare än under torsdagen.

-Bitvis fick jag köra riktigt fort. Men det är ett fantastiskt rally, vi har kul hela tiden och jag har ett riktigt bra team, förklarade Wall efter målgången.

-Vi måste hålla intresset på topp, kontrade Jonsson med glimten i ögat.

Efter lunch- och serviceuppehållet i Oskarshamn följde ett par längre sträckor samt en avslutande publiksträcka i Hultsfred, som lockade en riktigt stor publik, något som var ett signum för hela dagen.

Wall och Jonsson satt dock inte säkra. Snabba Adrian Ring, Linköpings MS, även han Volvo 240 i Klass 17, ökade tempot, men fick bryta efter problem med kopplingen när två av dagens specialsträckor återstod. Det öppnade upp för Viktor Karlsson, Vimmerby MS, som kör Volvo 240 i Klass 17 och som efter de avslutande sträckorna hade bästa totaltid i Klass 17 efter Wall.

Bra gick det även för Janne Petterson, SMK Nyköping, Audi quattro, som var snabbast i Klass 21, och tävlingens tredje snabbaste tid.

-Det är ett långt rallyt och man ska ha med materialet i mål. I morgon kör vi på igen, kommenterade Pettersson.

Även i övriga klasser är det också tätt i given. I Klass 5 skiljer exempelvis bara 12,9 sekunder totalt mellan BMC-förarna Arne Andersson och Hans-Åke Söderqvist, SMK Örebro, respektive Norbergs MC. I Klass 16 är Staffan Bergdahl, Teknis MK snabbast i sin Ford Escort, men har bara 43 sekunder tillgodo till Peter Engström NMS Boden, även han i Escort.

I Regularity, där sträckorna i sin helhet körs med en idealhastighet, gick Patrick Carlsson upp i ledningen före Anders Gröttum, men fick lämna tillbaka den efter ett par sträckor. På tredje pålats ligger alltjämt fjolårssegraren i klassen: Thorbjörn Bye.

Det betyder att det blir en spännande final under lördagen, då de fyra avslutande sträckorna körs med lunch- och serviceuppehåll i Eksjö-

Topptider Historic

Daniel Wall, MSK Kvarnvingarna, Volvo 240, Klass 17: 1 timme 6 minuter 56,3 sekunder

Mats Jonsson, Forshaga MC, Mazda 323, Klass 23: 1,07,07.9

Janne Petterson, SMK Nyköping, Audi quattro, Klass 21: 1,07,55,0

Regularity Elite Preliminärt

1 Anders Gröttum/Jörn Gröttum, Norge, Opel Kadett, 68,2 prickar

2 Patrick Carlsson/Per-Jan RS Carlsson, MK Gutarna, Volvo 262. 81,1

3 Thorbjörn Bye/Oddvar Moland, Norge, BMW 2002 Tii. 89,9

 

Midnattssolsrallyt: Spänningen ökar
Norrm’nnen Anders och Jörn Gröttum leder i Regularity Elite.
Midnattssolsrallyt: Spänningen ökar
Janne Pettersson dök upp som gubben i lådan och har tredje bästa tiden totalt.
Midnattssolsrallyt: Spänningen ökar
Thomas Thelin var en färgklick i startfältet och när hans Fiat 131 gick som den skulle matchade han tiderna som Escortförarna fick.
Midnattssolsrallyt: Spänningen ökar
Christer Carlsson anländer till serviceplatsen i sin Saab.
Rulla till toppen