Vi lämnade Sverige en onsdagmorgon. Första anhalten blev Brooklands, racerbanan som började byggas 1907. Idag är bara kring 100 meter kvar. Här finns förutom banans museum även ett flygmuseum, Vickers byggde plan här, London Bus Museum och en Formel-samling bilar. Mycket trevligt och det osar av historia!
Sedan styrdes kosan mot Oxford. Guidad vandring i city med universitet och andra byggnade med anor från 1100-talet. Och fick utpekat var kommisarie Morse körde mot enkelriktat i ett av de första episoderna. Fish’n’chips på det..
Dag två startade några med ”Full English Breakfest”, korv, bönor, ägg, blodpudding, rostat bröd…
Sedan lämnade vi Oxford och reste till Blenheim Palace, slottet som Winston Churchill föddes i. Fascinerande! Som ett avsnitt ur ”Downton Abbey”, men på en ännu högre nivå ståndsmässigt. Och bra väder!
Lunch på närbelägna bryggeriet Hook Norton. Korv och dryck. Plus att vi fick se tre Shirehästar, världens största hästras. Därpå till Cotswolds Distellery, tillverkare av både gin och whisky. Rundtur och provsmakning. Glad stämning sedan i bussen på väg till Birmingham, vår bas i tre nätter.
Fredagens första stopp; Morganfabriken i Malvern. Alla vet väl att de bygger bilar för hand, men att se arbetarna i aktion bland trä, lim och plåt är fantastiskt!
Lunch mitt ute på vischan på väg till nästa upplevelse.
Motorstopp två denna dag; British Motor Museum i Gaydon. Från början med samlingarn från BMC och Leyland. Blandade ägarbyten gör att indiska Tata äger allt idag, och Jaguar är påfyllt i samlingarna. Liksom Rootes och enstaka märken. Väldigt snyggt och faktiskt flott. Mängder av protyper från 50-, 60- och 70-tal. Dessutom bilar från TV-programmet ”Car S.O.S.”, och en byggnad till med Jaguarer samt bilar som inte får plats i museet.
Dag fyra; åkte vi till NEC, National Exhibition Centre i Birmingham och deras Classic Motor Show. Tror det var sex hallar proppade med firmor, hantverkare, märkesklubbar med mera. Mässan drar kring 70 000 besökare under sina tre dagar. Fuzz Townshend från ”Car S.O.S” var på plats, liksom ”The Stig” (den riktiga? Nja…).
Så väntade sista dagen, innan flyget hem hannvi med Coventry Transport Museum. En stad hårt bombad under andra världskriget då många tillverkare hade ställt om till krigsproduktion. Intressant museum som berättar om all hjulförsedd transport, inte bara bilar.
Nästan skönt att få åka hem och vila upp sig!
Fotnot: Reportaget om resan kommer i nr 2/2019 av Classic Motor. Med helt andra bilder!