Kör du veteranmoped? Så här kan du spara en femhundring

På 1970-talet var man tvungen att ha med sig ett giltigt försäkringsbevis vid färd på moped. Ofta var dessa små och kunde vikas ihop till plånboksvänligt format. Texten på dem var i stil med ”Detta bevis måste följa med vid färd och visas upp för Polisman vid kontroll”.

Sedan försvann den uppmaningen från försäkringsbreven…

Men den lagen gäller fortfarande och exempelvis Folksam har texten ”Försäkringsbeviset ska enligt lag alltid medföras av mopedens förare”.

För att kontrollera att detta inte är en gammal uppmaning som slentrianmässigt  bara ”hängt med” så kontaktades ett par försäkringsbolag samt Polismyndigheten om detta.

Jodå – det gäller fortfarande. Om du är ute med veteranmopeden och blir stoppad av Polisen kan du bli av med en femhundring om du inte kan visa upp detta papper – helst tillsammans med kvitto eller utdrag på att försäkringen verkligen är betald.

Ett problem som Classic Motor tog upp är hur ett försäkringsbevis/brev ska tas med i praktiken. Många veteranmopeder har ingen, eller en minimal, verktygslåda. Att vika ihop ett A4-papper och ha i plånboken är hyfsat knöligt. Eller så ska man ha det i jackfickan.

Problemet är bara att om man lånar ut moppen, eller själv väljer en annan jacka för moppeturen, är ju inte beviset där mopeden är. Ett tips som dök upp är att man fotograferar av beviset och har detta i sin telefon. Exakt hur juridiskt rätt detta är framgick inte, men kan kanske få snälla konstaplar att bli ändå snällare.

Men ta med dig någon form av bevisning till kommande mopedturer. Det är ju trist om glassen man åkte och köpte skulle kosta 515: istället för 15:-

Kör du veteranmoped? Så här kan du spara en femhundring
Kör du veteranmoped? Så här kan du spara en femhundring
Japp – det är så även idag.
Rulla till toppen