Redan 1993 hölls den första Tjolöholm Classic Motor och i år finns goda chanser till rekord i antalet utställda fordon, omkring 1 350 är redan föranmälda ekipage. Över 50 klubbar deltar i år vilket gör träffen till Sveriges största klubbträff.
På söndag intas grönytorna nedanför Tjolöholms Slott, vilket för övrigt är öppet för visningar, med bilar och allra störst blir Futurliner #8. Futurlinern premiärvisas efter vinterns arbete och renoveringen har enligt uppgift tagit ett stort kliv framåt med mer plåt i hytten och alla fyra luckorna på plats.
Det blir mängder av aktiviteter – vad sägs om att Volvo visar säkerhet genom historien? Succén i Röda Ladan fortsätter med specialutställningar och uppvisningskörningar av tävlingsbilar som Leif Englunds SM-vinnande Fiat Abarth, Jan Nilssons Shelby Cobra Daytona och en Dodge racer 1926, ombyggd på 1930-talet i Argentina. Magnus Ahlqvists bejublade framträdande tidigare år upprepas genom uppvisningskörning med en Lotus 30 och gamle racingräven Rune Tobiasson rattar som alltid en BMW, men denna gång en 328 från 1938. MHRF är också på plats liksom Svenska Saab Klubben. Svenska Citroënklubben firar märkets 100-åriga historia med en kavalkad med bilar från 1924 och framåt. Flyguppvisning och marknad? Ja, det rullar på som vanligt. Classic Motor är givetvis på plats och visar bland annat upp resultatet av redaktionens vårterapi: en Leyland Princess som räddades undan förvaringsmörkret och ökade det rullande beståndet av Princesser i Sverige med hela 20 procent.
Saknar ni något? Det skulle i så fall var härliga motorljud – det ordnar Christer Olsson, som med sin ambulerande ljudanläggning gör nedslag bland vanliga och ovanliga fordon.