Små men naggande goda fordonsutställningar

Som så mycket annat ställdes såväl Styrkeprovet som Tjolöholms sommarteater in i år. Och vi vet alla varför. Men skulle det gå att utnyttja Magasinet på Tjolöholm till något annat trevligt? Absolut. Under två helger i juli ställer medlemmar i GMHK ut ett fåtal bilar i den stora lokalen.

En av initiativtagarna är Per-Åke Larsson som arbetar för att få ut fler förkrigsfordon på vägarna under säsongen.

– Per-Åkes arbete med att få ut de här bilarna på vägarna är mycket uppskattat, säger Anders Albihn, GMHK:s ordförande. 

Per-Åke berättar att tillströmningen av besökare under de första två dagarna, då det var just förkrigsbilar som förevisades, var på en lagom och jämn nivå. 

– Det var kanske mellan fem och tio personer åt gången inne i lokalen, säger han.

Nästa helg, den 25 och 26 juli, är det dags för lite modernare fordon att ta plats i Magasinet. Då kommer besökarna att kunna stifta närmare bekantskap med en DKW från tidigt 60-tal med, i princip, en ägare. Härligt bruksskick utlovas.

Vidare kommer under lördagen en Denzel att finnas på plats. Detta österrikiska märke tillverkade bilar mellan 1948 och 1959 baserade på en vidareutvecklad drivlina från VW. Ägaren av fordonet som ställs ut är barnbarn till grundaren Wolfgang Denzel.

Andra höjdpunkter är Rover 820 Turbo Coupé, Ford Galaxie och Lotus Elise.

För dig som missade den gångna helgens utställning kommer här ett kort referat.

Små men naggande goda fordonsutställningar
Calthorpe Ivory 350 cc -31. Foto: Anders Albihn

Calthorpe är en brittisk motorcykel som byggdes i Birmingham, och Calthorpe Ivory är en av modellerna. Enligt ägaren till det här exemplaret, Anders Albihn, ordförande i GMHK, finns cirka 20 liknande hojar i Sverige. 

– Den går bra, men det är något med motorn, så den ska rivas i vinter, säger han.

Små men naggande goda fordonsutställningar
Saroléa -26. Foto: Anders Albihn

Saroléa var en belgisk motorcykeltillverkare som startade som vapenfabrik 1850 och som började tillverka cyklar 1892. Motorcyklarna dök upp i sortimentet 1901. Märket hade en del tävlingsframgångar, framför allt nationellt.

Saroléa upphörde officiellt 1973, men återuppväcktes 2010 och tillverkar nu bland annat elmotorcyklar.

Små men naggande goda fordonsutställningar
Minerva -27. Foto: Anders Albihn
Små men naggande goda fordonsutställningar
Minerva -27. Foto: Anders Albihn

Minerva var, liksom Saroléa, en belgisk fordonstillverkare. Det utställda fordonet ägs av Christofer Bengtsson Dahm. Fordonet är ännu inte riktigt körbart, men det är bara detaljer som återstår.

Minerva tillverkade bilar åren 1902–1938 vilka karaktäriserades av hög kvalitet och höjden av lyx.

Små men naggande goda fordonsutställningar
Chevrolet 490 -22. Foto: Anders Albihn

Chevrolet 490 fick namnet för att den, när den introducerades 1916, kostade 490 dollar.

Per-Åke Larsson, ägaren till bilen på bilden, har kört den sedan 2006 och tillryggalägger 100–150 mil per år. Enligt Per-Åke är de ganska enkla att skruva med själv – om man inte har tummen mitt i handen.

– Med hjälp av webben och olika forum klarar man det, säger han.

Chevrolet 490 var en direkt konkurrent till T-Forden, men med begränsad framgång. Först 1925 blev kvaliteten jämförbar.

Små men naggande goda fordonsutställningar
Wanderer -37. Foto: Anders Albihn

Wanderer är som alla vet det märke som tillsammans med Audi, DKW och Horch bildade Auto Union (med de fyra ringarna) 1932.

Den här vagnen ägs och har renoverats i grunden av Arne Lindell som bland annat ligger bakom de småskaliga träffarna på torget i Kungsbacka.

Små men naggande goda fordonsutställningar
Graham Supercharged -39. Foto: Anders Albihn

Denna pampiga Graham från 1939 ägs av Mikael Geske som har haft en del utmaningar med den. Just nu läcker exempelvis växellådan olja. Alltid är det något.

Små men naggande goda fordonsutställningar
MG TD -52. Foto: Anders Albihn

Alvar Holmgrens MG TD från 1952 är en USA-import som togs in för att köras med, men importören fick kalla fötter, så när Alvar tog över den 1995 påbörjade han mindre renoveringar. Bilen var då lackad i en ljus sandbronsmetallic.

– 1999 plockade jag ner den i småbitar och gjorde den plåtren i ett lutbad på Triumfglass där jag var teknisk chef. Det gick därmed ganska snabbt att få den plåtren. Sedan fick Gullbergsvass lackering i Partille i uppdrag att lacka den i den färgkombination bilen har idag efter lite rostlagning, berättar Alvar. 

Bilen, som numera går riktigt bra, är extrautrustad med bucket seats och ekerhjul från tiden. 

Rulla till toppen