Knappast en fiskehistoria

Knappast en fiskehistoria

Tatra 12 Normandie. Vad är nu det?

Tatra 12 tillverkades under åren 1926–1933 av den då tjeckoslovakiska biltillverkaren Tatra. Bilen var utrustad med en tvåcylindrig luftkyld 1,1-liters bensinmotor. Chassit vägde cirka 500 kg på vilket det gick att bygga ett flertal olika karosser. Fordonet på frimärket har en kaross av typen Normandie som skulle efterlikna dåtidens franska bilar. Tatra erbjöd också en täckt bil samt en öppen vagn kallad Targa Florio.

Tatras utvecklingschef, österrikaren Hans Ledwinka, förädlade ryggrads­chassit. Den chassitypen dök först upp i brittiska Rover 1904, men Ledwinka tog den ett steg längre i Tatra 11 och senare också i Tatra 12. Ett annat känt fordon med en liknande uppbyggnad är Volkswagen Typ 1, eller Bubblan i dagligt tal.

Tatra 11 innebar ett genombrott för fordonsdesign och inspirerade fordonsingenjörer i hela Europa, bland andra Josef Ganz med Standard Superior och Ferdinand Porsche med Volkswagen. Kort sagt: Utan Ganz, Porsche och framför allt Ledwinka kanske Bubblan aldrig hade sett dagens ljus. För detta fick dock Volkswagen betala dyrt.

På 1960-talet betalade VW en miljon D-mark till Tatras ägarfamilj Ringhoffer i en uppgörelse kring patentintrång avseende luftkylning.

Tatra är för övrigt en av världens äldsta fordonstillverkare. Företaget startades redan 1850 som Ignatz Schustala & Comp och byggde då hästdragna vagnar och kärror. Namnet Tatra dök upp först 1919 (och då hade Tjeckoslovakien funnits i ett år).

Den sista personbilen lämnade Tatras fabriker under 1999, men produktionen av tunga, ofta luftkylda, fordon fortgår än idag.

Avslutningsvis (egentligen med bäst-före-datum 1992-12-31): Varför är det så bra att ha med sig en Pragbo vid isfiske? Jo, han är så tjeckoslovak!

Vill du läsa mer om Tatra och Volkswagen finns en bra artikel här (på engelska):
heinkelscooter.blogspot.com/2015/07/the-tatra-versus-volkswagen-lawsuit.html.

Rulla till toppen