Uppåt i Futurlinern

En trappa är en trappa… eller? Inte när det gäller Futurliner #8. Där behövs en trappa för att ta sig från marken upp till förarhytten. Även om trappan ser rak ut vid en första anblick är den svängd hela vägen. Den gamla var duktigt rostig och därför håller en ny trappa på att ta form i Rosendals Smide, Arvika, av Mats Kristoffersson efter Jarl Nilsons ritningar.

– Trappan är snygg men det är en komplicerad konstruktion.

I grunden är det en trappstegsformad stålplåt som förstärkts på baksidan. På den monteras sedan rostfria falslister och därpå monteras de rostfria panelerna.

– De våffelmönstrade panelerna är originalen som vi snyggat upp. De är dels skruvade och dels falsade på plats, Att panelerna har några små revor ser vi som en del av Furturlinerns historia och det går helt i linje med ambitionen att behålla så mycket som möjligt av de ursprungliga delarna.

Trappan kommer snart att få ett rejält pianogångjärn monterat i toppen och originallåset monterat i botten. På Futurlinern är trappan inte bara en trappa utan även en dörr som kan vikas upp för att komma in i motorutrymmet.

Uppåt i Futurlinern
Stommen till trappan är färdigbockad och jämförs med originalet.
Uppåt i Futurlinern
Endast en av förstärkningarna har överlevt men den nya får två som det ska vara.
Uppåt i Futurlinern
Bockade, svetsade och slipade – nu sitter förstärkningarna på plats på trappan.
Uppåt i Futurlinern
Mats Kristoffersson och Jarl Nilson ser till att det går uppåt med Futurlinerprojektet.

Det arbetas på flera fronter och Plåt-Conny Hermansson Eriksson håller som bäst på att renovera ramen till takluckan i förarhytten.

– Ramen var extremt rostig trots att den var tillverkad i 2,5 millimeters plåt. Jag såg först inte ens att det hade varit två spår för luckan, säger Conny.

Att göra en ram låter inte så svårt, men här har det handlar det om en bockad ram som är välvd, vilket har krävt mycket handarbete av Conny.

– Då fick jag haft nytta av mina erfarenheter från custombyggen.

Ramen punktsvetsades fast i arbetsbänken, en liten bit i taget värmdes sedan upp och sträcktes tills den fick rätt form, därefter värmdes ytterligare en bit och sträcktes tills hela stycket hade fått rätt form.

– Att det blir exakt rätt välvning på ramen är viktig då luckan ligger kant i kant med taket. Det känns häftigt att lösa problem som andra går bet på. Det är en stark drivkraft för mig och på kuppen lär jag mig nya saker.

 FOTO: MERCONDA, JONSSON POWER

Uppåt i Futurlinern
Okonventionell lösning men det fungerar. Genom att punkta, värma, sträcka och punkta fick det kraftiga vinkeljärnet rätt välvning.
Uppåt i Futurlinern
Det är lätt att missa att ramen har två spår – rosten och tidens tand har nästan utplånat det ena från ramen.
Rulla till toppen