Zündapp KS 50 – mopedernas Mercedes. När jag var i mopedåldern så var just Zündapp en lite speciell moped. För oss som var tekniknördar var hårdförkromat cylinderlopp, nållagrad kolvbult och en kolv med bara en enda kolvring, tecken på att det här är något extra – högteknologi! Sen var de ju tacksamma att trimma – och höll för det. Idag är det fortfarande många trimmar sina Zündappmopeder och tillgången på trimgrejor är numera större än någonsin. Vill man absolut sticka ut på mopedträffar idag ska man komma med en otrimmad Zündapp KS 50 i originalskick.
Den här mopeden kommer att bli – en moped. Inga ölbackscylindrar, stora Mikuniförgasare och expansionsrör. Bara en orörd päroncylinder med de lagliga måtten 14×6 mm på insuget, 11 tänder på framdrevet och 43 på bakdrevet samt en liten snuttig förgasare med 9,5 mm borr. Vad jag kan minnas har jag bara kört en enda Zündappmotor som varit orörd – den satt i min kompis Rikard Nilssons flång nya Mustang Cobra från 1975. Alla andra ”Dappar” som jag testat har haft trim med 70, 100 eller 125 kubik. På 70-talet körde jag KS 50:or som gjorde 100 km/t – eller mer. Been there, done that.
I den artikelserie som nu startar kommer vi att gå igenom denna moped in i minsta detalj på samma vis som vi gjorde med vår Crescent E-Type och Puch Dakota. Det kommer att svetsas, lödas, gängas och svarvas tills alla saker fungerar som de ska. Hjulen ska ekras, aluminium ska poleras, kablar ska dras. Avslutningsvis ska den lackeras och givetvis provköras!
Är du prenumerant kommer den tidningen i brevlådan den den 21 december. Är du inte prenumerant finns den i butikerna den 29 december.
Jim Lundberg