Då firar vi V8-motorn

Då firar vi V8-motorn

Av någon anledning beslöt postverket på Komorerna att ge ut ett frimärke med en Ford Flathead V8 från 1932 avbildad. Ganska obegripligt. Renläriga filatelister anser möjligen att det inte är ett riktigt frimärke. Men det spelar ingen roll nu.

Den första V8-motorn dök upp någon gång kring 1902 då fransmannen Leon Levavasseur tog patent på en V8-motor som han kallade Antoinette. Det var ju en särdeles lyckad konstruktion med avseende på kraft samt balanserad och jämn gång. Och redan då var med stor sannolikhet ljudet något att räkna med.

Sedan dess har det producerats mängder av V8-motorer, företrädesvis av amerikanska tillverkare. Vissa argumenterar för att Cadillac var först att sätta V8-motorn på kartan på riktigt med sin L-Head 1914, men frågan är om inte Ford ändå ska tillerkännas detta. Den riktiga boomen kom nämligen 1932 då Ford började massproducera denna makalösa typ av motor som kom att användas i – just det – Ford Flathead V8.

Sedan dess har V8-motorn använts i de mest skilda sammanhang. Båtar, lastbilar, flygplan och till och med motorcyklar har fått kraft från V8-motorer.

Det normala är att cylinderraderna ligger i 90 graders vinkel mot varandra, men det finns exempel på allt från 14 grader (tidiga Lanciamodeller) till 60 grader (exempelvis i Volvo XC90 och Volvo S80) och 180 grader (som Porsches Type 753 under 1960-talet). Låt oss däremot för stunden glömma Volkswagens försök med en W8-motor.

Det maffiga V8-ljudet då? Jo, det har med avgaspulserna att göra. Det kan tyckas vara en liten skillnad i det avstånd ljudet från respektive cylinder måste färdas innan det når avgasrörets mynning, men det är tillräckligt för att det ska bli en liten skillnad som det oerhört känsliga hörselorganet örat upp­fattar. Resultat låter mer än bra för de flesta.

Den 10 mars då? Jo, den dagen har blivit utnämnd till ”The International V8 Day” eftersom det var just den dagen Fords första massproducerade V8-motorer lämnade löpande bandet. Värt att fira, eller hur? Alldeles oavsett diskussionen om vem som var först.

Scroll to Top