Jaguar E-Type 60 år: Still going strong

Jaguar E-Type 60 år: Still going strong

Publicerad

Den 15 mars 1961 tappade den då samlade motor­pressen i Genève sina hakor. Jaguar E-Type gör intryck än idag.

Vacker. Originell. Modern. Det var bara några av de epitet som sattes på Jaguar E-Type då den presenterades vid bilsalongen i Genève för 60 år sedan. En bil med en topphastighet på 240 km/tim till halva priset jämfört med konkurrenterna gjorde bilen till en omedelbar succé. Succén höll i sig och den sista E-Typen lämnade fabriken i september 1974. Än idag är Jaguar E-Type en synnerligen eftertraktad modell världen över.

Jaguar E-Type årsmodell 1961

HansBengtssons Jaguar E-Type är av 1961 års modell.

Charlie Lohmander, "Den flygande tandläkaren" och Sveriges mesta Jaguarägare på den tiden, blev en av de första i Sverige med en E-Type. Han skrev om sin bil i julnumret av Teknikens Värld 1961 (som då hade utsett Jaguar E-Type till Årets bil): "… en bil på toppen av teknisk fulländning med den beprövade XK-motorn med två överliggande kamaxlar, individuell bakhjulsfjädring enligt modernaste engelska principer liknande Lotus, skivbromsar av senaste konstruktion, osv".

Motorn i de första bilarna var Jaguars egen XK-motor i ett 3,8-litersutförande som utvecklade 265 hästkrafter.
I slutet av samma artikel nämner han att bilen likt solen har sina fläckar: "… även utrymmet i sittbrunnen är i minsta laget för en lång person. Enligt uppgift har emellertid fabriken redan ändrat detta".

Det Lohmander hänvisade till är en så kallad flat floor-bil, alltså där golvet i sittbrunnen framför förarstolen inte var nedsänkt. Det innebar att det blev besvärligt för längre personer att få plats bakom ratten. Jaguar åtgärdade detta ganska omgående, men lagret med karosser måste tömmas, så under en period producerades två typer av bilar parallellt. Flat floor-bilar finns som årsmodell 1961 och 1962 och har kommit att bli eftertraktade bland konnässörer (den något sämre komforten till trots alltså).

Teknikens värld 1961

Tidningen Teknikens Värld utsåg Jaguar E-Type till Årets bil 1961.

En av dessa är Hans Bengtsson i Vadstena. Han har på senare år nämligen uppfyllt en av sina pojkdrömmar: att äga en Jaguar E-Type.

– Jag har tidigare mest ägnat mig åt båtar av olika slag, men 2014 kunde jag inte stå emot längre, säger han.

E-Typen är inte Hans första entusiastbil dock. Han började med en MG-TF från 1954, men den har lämnat stallet.

Att det skulle bli en E-Type beror på utseendet såklart. Att det blev en årsmodell 1961 var däremot mest en slump. Bilen är ursprungligen såld till en D Smith i Kanada i december 1961 och sedan importerad till Sverige och renoverad i Norge.

Ett bra exempel på att entusiastbilsmarknaden i allra högsta grad är internationell.

– Det märks inte så mycket att bilen är 60 år gammal. Den hänger med mer än bra i dagens trafikrytm. Ljudet i kupén är väl inte som i dagens bilar, men ljudet från den här motorn är ju knappast störande, säger han.

Formgiven av aerodynamikern och flygingenjören Malcolm Sayer.

Formgiven av aerodynamikern och flygingenjören Malcolm Sayer.

Han noterar dock att väghållningen inte är som på moderna bilar. Konstigt vore det väl annars efter 60 års utveckling. Annat var det 1961 då Charlie Lohmander skrev: "Väghållningen är nästan fantastisk. Det är nästan omöjligt att få en bakhjulssladd".

I Hans Bengtssons garage ryms också en svensksåld E-Type FHC från 1963 – och ytterligare några entusiastbilar – samt kanske inte helt oväntat en Chris Craft från 1959.

– Egentligen tycker jag att kupémodellen av E-Type är snyggare, säger han.

63:an hade Hans haft ögonen på under en tid, men så försvann den till Tyskland. Skam den som ger sig. Efter lite påtryckning och några telefonsamtal återbördades den till Sverige igen. På tal om en internationell marknad.

Förutom de två E-typarna har Hans även ett par Chevrolet Corvette och ytterligare några brittiska vagnar. Därför blir den årliga körsträckan per bil ganska blygsam.

– Det brukar bli mellan 30 och 50 mil per år, mest i trakterna häromkring, säger han och tipsar om närbelägna Väderstad Centralkonditori, med sitt omvittnat goda bröd.

Skyddsglasen fanns bara på de första årsmodellerna av Jaguar E-Type.

Skyddsglasen fanns bara på de första årsmodellerna av Jaguar E-Type.

Är du inte prenumerant? Kolla våra erbjudanden här

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Classic Motors månadsquiz – maj

7 kommentarer

anders.nordner: Heja B-O, fortsätt så!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206