40 000 karosseridetaljer söker ny ägare

40 000 karosseridetaljer söker ny ägare

Publicerad

Karl Herrgård har gjort sitt. Nu vill han att någon annan tar över hans sex containrar och lilla lastbil som är fyllda med skärmar, bränsletankar, bromsskivor och andra detaljer. Delarna är framför allt till europeiska bilar från perioden 1950–1990.

Karl Herrgård har hållit på med bilar hela sitt liv. Han började redan som 16-åring på en GM-verkstad i Västerfärnebo där han monterade kylargardiner, stänklappar och senare även säkerhetsbälten på nya bilar. Sedan drev han och en kompanjon under många år en karosserifirma som med tiden utvecklades till en bilskrot.

Under åren har han samlat på sig en hel del karosseridetaljer och annat, dels från sin egen verksamhet, dels genom att överta reservdelslager från andra. Senast från en märkesoberoende verkstad i Köping.

Nu är Karl 77 år och känner att han har gjort sitt. Därför söker han en ny ägare som kan hand om denna skatt för många renoverare.

– Det finns drygt 40 000 detaljer i mina containrar här och jag har kataloger till allt. Jag tänker mig att någon tar över hela lagret, för att sälja del för del tar för lång tid för mig, säger han.

En film från containrarna.

Volvo original

Originaldörr till 140-serien från Volvo.

När Classic Motor är på besök och kikar in i Karl Herrgårds fyra 12-meters- och två 6-meterscontainar ser vi kartonger, skärmar och dragkrokar liksom fram- och baklyktor märkta med många europeiska märken liksom ett fåtal japanska.

– Jag tror att jag har så det räcker att täcka behovet på världsmarknaden av framskärmar till Volvo 343, skrattar Karl.

Varje container har ett tema. Exempelvis är en i princip fylld med avgassystem, medan det i en annan ligger bränsletankar av alla upptänkliga modeller.

– Det mesta är originaldelar från respektive tillverkare, men det finns också eftermarknadsdelar, säger Karl.

Ryska bilar är också europeiska.

Ryska bilar är också europeiska.

Efter ett kort besök står det klart att det finns delar till Alfa-Romeo, Audi, BMC, BMW, Citroën, Fiat, Ford, GM-koncernen, Lada, Mercedes-Benz, Peugeot, Renault, Toyota, Mazda och Volkswagen, men det finns med stor sannolikhet till fler bilmärken.

Främre rör till Opel – inte illa.

Främre rör till Opel – inte illa.

Är du intresserad av att veta mer om denna samling ekonomiplåtar, fram- och bakskärmar, stötdämpare, fjädersatser, strålkastare, bromsskivor, kylarpaket och dessutom en F1-domkraft? Då ska du höra av dig till Karl på telefon 070-654 89 22. Men observera att det är allt eller inget som gäller.

Strålkastarglas till Ford Scorpio.

Strålkastarglas till Ford Scorpio.

Som en liten kuriositet vill vi nämna att Karl under några år runt 1990 ägnade sig åt att uppvisningsköra en Mercedes-Benz på två hjul med devisen "Det lutar åt VMS" i framrutan, där VMS ska uttydas Västerås Motorsällskap. Ett exempel kan du se här nedan.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206