Borra ur styrlås på moped

Först ska det lilla locket bort som sitter med en nit i ramen. Man knackar in en kniv mellan lock och ram så att niten kilas ut ett par millimeter.

Borra ur styrlås på moped

Publicerad

Det här har jag dragit mig för att visa... Men eftersom de som inte respekterar andras egendom redan vet hur man plockar ur ett styrlås så kan ju ärligt folk få reda på det också. Det är ju väldigt vanligt att originalnycklarna saknas när man köpt en äldre moped. Då vill man kanske ta ur det gamla låset och stoppa i en nytt - med nycklar!

Här ska vi visa tre olika metoder:

1. Borra ur stiften

2. Borra ur cylindern

3. Knacka ur cylindern

 

Vi börjar med varianten att endast borra ur stiften.

När man fått ut niten en bit så drar man ut den helt med en tång.

Den lilla fjädrande brickan saknades på denna moped, men en vanlig fjäderbricka (FBB, DIN 127) är bra att sätta under nitskallen. Då går locket lätt att vrida utan att ligga och skallra när man kör.

Knacka tillbaka niten försiktigt med lätta slag när locket ska monteras. Slår man in niten för långt kommer locket att gå trögt.

Då börjar vi med den i mitt tycke bästa metoden - att enbart borra bort de små låsstiften som sitter inne i kammen på cylinderns ovansida.

Först gör man ett körnslag i änden på kammen. Se till att detta hamnar i mitten och så långt ner att borren på 3 mm kommer att stryka jäms med cylindern.

Nu borrar man in cirka 15 mm med en 3-mm borr. Sätt en tejpsnutt runt borren så ser du när du är framme.

Nu är samtliga fem stiftkanaler i kammen genomborrade.

När stiften är bortborrade kan man vrida om låset med en vanlig spårmejsel. De flesta lås öppnas motsols och när man gjort detta kan man dra ut hela låset ur ramen.

Om man tar nytt tag kan det låsa upp sig vilket beror på att det rasat ner spån från kanalerna i kammen ner till cylindern. Då tar man bara borren och rensar ur hålet så går det lätt att vrida igen.

Vårt styrlås har suttit i ramen sedan 60-talet och hade rostat fast. För att kunna drar ur det skruvades en svinpitt in i hålet vi borrat för att få något att dra i.

Normalt så hoppar hela låset ut på grund av en fjäder längst in.

Fördelen med att endast borra ur stiften är att man får ut låset oskadat så att man kan ta alla mått som behövs för att hitta ett passande lås.

Men när vi ändå håller på så kan vi titta på nästa metod - att borra ur hela cylindern med en grövre borr (cirka 10 mm)

Grova artilleriet - här tar man en 10 mm-borr och borrar rakt in i springan för nyckeln.

Nu ska mycket material tas bort eftersom vi även här ska in cirka 15 mm.

När spånhögen på golvet växt till sig rejält och man nått in 15 mm ska man knacka ner kammen med ett dorn. Cylindern är nu bara ett tunt skal.

Nu är kammen nerslagen och vi tar en tång och lirkar ut den.

Här ser vi den lösa kammen med sina fem kanaler där stiftet suttit.

När kammen är borta ur sitt spår i ramen är tanken nu att man vrider runt hela låset motsols så att den lilla tappen i cylindern åker in i spåret i ramen så att låset går att dra ur.

Men... Det är inte alltid som resterna av låset går att vrida runt i ramen efter den brutala behandlingen med borr, hammare och dorn.

I vårt fall gick det inget bra. Låset kom ut i småbitar men själva låskolven med sin tapp sitter kvar i ramen...

Bara halvvägs... Låscylindern kom ut i småbitar men längst in sitter låskolven kvar.

Skam den som ger sig. Här borrades ett hål in i själva låskolven och med hjälp av svinpitten igen så gick det att få ur det sista. Svinpittar är ju vänstergängade och det var ju åt det hållet som låset ska vridas för att det ska gå att dra ur.

Men det är inte mycket kvar att ta mått på...

Oavsett vilken av ovanstående metoder man än valt så måste allt borrspån bort ur hålet. Här ska man absolut inte blåsa med tryckluft för då trycker man in alla spånor i styrhuvudet som sen kommer att trilla ner i det nedre styrlagret.

Här är det dammsugaren som gäller!

Sista metoden är för nördar som vill ha samma nyckel som suttit där förut. Här tar man ut låset oskatt och endast en liten tapp behöver offras. Tappen är den som håller låscylindern i låst repektive olåst läge.

Men en liten varning. Vissa mopeder (Victoria från 50-talet till exempel) har en låskolv som endast rör sig några millimeter inåt när man låser. En så liten längsgående rörelse innebär att de två spåren för låst/olåst läge ligger nära varandra med en väldigt smal mellanvägg som inte tål att man slår av tappen mot den.

Men det funkar på mopeder från exempelvis 70-talet som har en längre rörelse på låscylindern vilket ger en bredare mellanvägg mellan spåren. MEN... man måste ta ur gaffeln ur styrhuvudet först - annars får man inte ut låset!

Nu kan man om man vill ta isär låset och tillverka en ny nyckel utifrån hur långa stiften är och i vilken kanal de sitter i kammen. Nästan alla Neimanlås från 70-talet har samma profil på nyckeln så det är lätt att hitta en nyckelämne. Stiften har längder med 0,3 mm intervall.

Om man ska knacka in låset så att den lilla tappen inuti klipps av så måste man använda ett dorn som har samma diameter som låset för att få så stor kontaktyta som möjligt.

Nu är gaffeln ur (ett måste) och med ett passande dorn knackar man in låset några millimeter så att tappen som ligger i ett spår klipps av.

Nu gör man tvärtom och knackar ut låset från insidan. Om man inte kommer åt med ett dorn får man bända ut låset med en stång eller liknande inne i styrhuvudet.

Här är låset ute. Den lilla tappen är avklippt (inringad). Den är gängad (M3) så man kan enkelt tillverka en ny och skruva dit.

Nu kan man försiktigt knacka ut plåtremsan (pilen) som ligger i ett spår i kammen. Under denna sitter pyttesmå fjädrar samt två stift i varje kanal. Fjädrarna vill flyga iväg så for man lossar remsan så man får ta det varligt och ta det kanal för kanal. En neodym-magnet kan stoppa rymningsbenägna fjädrar. Stiften ska vändas rätt och ska dessutom sitta i samma kanaler som innan om man vill ha originallåsningen.

Man kan även plocka om stiften så att låset fungerar med befintliga nycklar till andra mopeder, men räkna med att stiftlängderna inte räcker till.

En Victoria från 50-talet var inte lämplig för att knacka in cylinder så att stiftet klipps av. Här var mellanväggen så smal att den brast ihop med stiftet.

Utan mellanväggen går låset inte att låsa - dessutom kan det hoppa in i styrstammen om man svänger. Mer jobb...

Ett hål borrades rakt över skadan och en liten stålpinne stacks ner och fick ersätta den trasiga mellanväggen. Pinnen låstes med en punktsvets på utsidan.

Slutet gott, allting gott. Här monterades ett nytillverkat lås då originallåset från 50-talet inte har en vanlig profil på nyckeln.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206