Det här har jag dragit mig för att visa… Men eftersom de som inte respekterar andras egendom redan vet hur man plockar ur ett styrlås så kan ju ärligt folk få reda på det också. Det är ju väldigt vanligt att originalnycklarna saknas när man köpt en äldre moped. Då vill man kanske ta ur det gamla låset och stoppa i en nytt – med nycklar!
Här ska vi visa tre olika metoder:
1. Borra ur stiften
2. Borra ur cylindern
3. Knacka ur cylindern
Vi börjar med varianten att endast borra ur stiften.
Men när vi ändå håller på så kan vi titta på nästa metod – att borra ur hela cylindern med en grövre borr (cirka 10 mm)
Sista metoden är för nördar som vill ha samma nyckel som suttit där förut. Här tar man ut låset oskatt och endast en liten tapp behöver offras. Tappen är den som håller låscylindern i låst repektive olåst läge.
Men en liten varning. Vissa mopeder (Victoria från 50-talet till exempel) har en låskolv som endast rör sig några millimeter inåt när man låser. En så liten längsgående rörelse innebär att de två spåren för låst/olåst läge ligger nära varandra med en väldigt smal mellanvägg som inte tål att man slår av tappen mot den.
Men det funkar på mopeder från exempelvis 70-talet som har en längre rörelse på låscylindern vilket ger en bredare mellanvägg mellan spåren. MEN… man måste ta ur gaffeln ur styrhuvudet först – annars får man inte ut låset!
Nu kan man om man vill ta isär låset och tillverka en ny nyckel utifrån hur långa stiften är och i vilken kanal de sitter i kammen. Nästan alla Neimanlås från 70-talet har samma profil på nyckeln så det är lätt att hitta en nyckelämne. Stiften har längder med 0,3 mm intervall.